Ficaliteit & wetgeving

© autonieuws.be

Mijn auto heeft twee CO2-waarden… welke is geldig?

15 november 2020
Door Redactie

Op 1 januari is het zover: de officiële CO2-uitstoot van alle nieuwe auto’s wordt verplicht gemeten volgens de strengere WLTP-methode. Toch mogen constructeurs nog tot eind 2021 de zogenaamde NEDC 2.0-waarde blijven communiceren. Dat leidt tot heel wat vragen, niet het minst over de voertuigbelastingen.

Nieuwe auto’s worden al sinds 2017 volgens de WLTP-methode gehomologeerd. Die vervangt de voorbijgestreefde NEDC-methode en gaat gepaard met een veel realistischer testprotocol, zodat de verbruiks- en CO2-cijfers zo’n 15 à 25% hoger liggen dan voorheen. Om te vermijden dat dit zich zou vertalen in hogere voertuigbelastingen voorzag Europa een terugrekenmethode om de hogere WLTP-cijfers om te zetten naar een zogenaamde NEDC 2.0-waarde. 

Die gecorreleerde NEDC-waarde geldt bij ons vandaag als norm voor de berekening van de voertuigfiscaliteit. Het WLTP-cijfer werd tot nog toe niet gebruikt, tenzij dan ‘ter informatie’. Op 1 januari 2021 worden de rollen omgekeerd: dan geldt de WLTP-waarde als norm, maar tot eind 2021 mogen constructeurs de NEDC 2.0 ‘ter informatie’ blijven meedelen.

Dat betekent dat dezelfde auto tot eind 2021 over twee CO2-waarden kan beschikken. Het spreekt voor zich dat de laagste waarde van de twee zich in een gunstigere fiscaliteit vertaalt, met name wat het Voordeel van Alle Aard, de fiscale aftrekbaarheid en de CO2-bijdrage betreft. 

“Het goede nieuws is dat de federale overheid beslist heeft dat de eigenaar van het voertuig zelf mag kiezen welke waarde hij hanteert – voor zover beide waarden op het gelijkvormigheidsattest (COC) vermeld staan. Deelt het merk echter louter het WLTP-cijfer mee, dan geldt dat getal als berekeningsbasis”, zegt Dieter Quartier van autoconsultancybedrijf Car-Matchers.

En de plug-inhybrides?

Veel zakelijke rijders zullen zich de vraag stellen of plug-inhybrides dan nog wel fiscaal interessant blijven. “De grens tussen fiscaal interessant en fiscaal faliekant ligt op 50 g/km. Voor plug-inhybrides is de overschakeling naar de WLTP inderdaad ‘levensbedreigend’, ware het niet dat er beslist werd dat voor PHEV’s de NEDC 2.0-waarde tot eind 2022 gebruikt mag worden. Ligt de WLTP-waarde boven de 50 g/km, maar de NEDC-waarde eronder, dan behoudt het model zijn status van ‘echte’ plug-inhybride,” verklaart Dieter Quartier.  

Je goed informeren is dus de boodschap. Eén gram CO2 verschil kan zich vertalen in duizenden euro’s fiscaal voordeel – of het omgekeerde. Voor ondersteuning en advies op maat van zelfstandigen, kleine ondernemingen en vrije beroepen is er Car-Matchers. Ontdek nu hoe Car-Matchers u kan helpen om de juiste voertuigkeuze te maken en kosten te besparen.   

Logo web 25342405

 

advertorial

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.