De Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties heeft beslist dat de groene verzekeringskaart, die we allemaal in onze auto moeten hebben om te bewijzen dat die verzekerd is in Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA), vanaf 1 juli 2020 in principe vervangen wordt door een verzekeringsbewijs in zwarte letters op een witte achtergrond. Die mag nu ook digitaal als PDF aan de verzekerde bezorgd worden.
We zullen dus niet langer elk jaar een papieren verzekeringsbewijs in de brievenbus krijgen, maar een exemplaar in PDF-vorm, al blijft het voor de verzekeraar nog altijd mogelijk om aan wie niet over een mailadres beschikt of een papieren exemplaar verkiest een papieren verzekeringsbewijs af te leveren.
Hoewel het gebruik van een groene achtergrond niet verboden wordt moeten de autoriteiten in landen waar verder met een groene kaart gewerkt wordt de witte papieren met zwarte letters uit andere landen wel aanvaarden als geldig bewijs van verzekering.
In België koos de BBAV (Belgisch Bureau van de Autoverzekeraars) om de groene achtergrond inderdaad door een witte achtergrond te vervangen. Dat maakt het ook eenvoudiger voor de verzekerde om de kaart af te printen om in zijn voertuig te bewaren. Wanneer de achtergrond verplicht groen was gebleven, had dat automobilisten verplicht om ofwel groen papier te kopen om op te printen, ofwel wel erg veel van die dure kleureninkt te gebruiken om de kaart af te drukken.
Op de achterzijde zal ook niet langer een lijst staan met de adressen van alle Nationale verzekeringsbureaus. Er zal op de voorkant gewoon worden verwezen naar
www.cobx.org, waar die verschillende bureaus opgelijst staan. Een vereenvoudiging die het ook niet meer nodig maakt om recto-verso afdrukken te maken.
Hoe groot de verzekeringskaart is, mogen de verzekeraars zelf bepalen, voor zover ze niet groter is dan A4-formaat, en niet kleiner dan A6. Of ze horizontaal of verticaal bedrukt wordt is eveneens vrij te kiezen.
Het is niet verplicht om het verzekeringsbewijs af te drukken en in de auto te laten liggen, zolang de bestuurder door midden van het tonen van de PDF op zijn smartphone of andere elektronische drager kan aantonen dat het voertuig correct verzekerd is, al raden we ten stelligste aan om toch een papieren exemplaar in de auto te leggen, al was het maar voor wanneer iemand anders de bestuurder is of voor wanneer je naar het buitenland gaat, waar mogelijk wel nog een papieren versie verplicht is.
De internationale verzekeringskaarten die werden afgedrukt vóór 1 juli 2020 op groen papier zullen geldig blijven tot hun vervaldag. Hoe dan ook is het gelijktijdig bestaan van groene en witte verzekeringskaarten toegestaan tot 31 december 2021. Dat betekent dat het gedurende 18 maanden mogelijk zal zijn dat een Belgische bestuurder een internationale verzekeringskaart voorlegt op groen papier, op wit papier, of elektronisch met vertoning van het document op witte achtergrond. Alle drie deze dragers zullen tot dan als even geldig worden beschouwd. Vanaf 1 januari 2022 mag de groene kaart door Belgische verzekeraars niet meer gebruikt worden.
Belgische voertuigen mogen rijden in alle landen van de EER (Europese Economische Ruimte, die overeenkomt met de EU, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein), maar ook in Andorra, Servië en Zwitserland, op basis van hun Belgische nummerplaat. De verzekeraar is verplicht om een dekking te bieden op het grondgebied van al deze landen. Zelfs indien de toegang tot een grondgebied vrij is, is het mogelijk dat de autoriteiten in bepaalde omstandigheden (bijvoorbeeld bij een ongeval) de automobilist vragen om de identiteit van zijn verzekeraar aan te tonen. De internationale motorrijtuigverzekeringskaart is dan een gemakkelijk middel om de identiteit van de verzekeraar te bewijzen.
De Belgische wetgeving voorziet bovendien dat er verplichte dekking is voor Marokko, Tunesië en Turkije. De internationale motorrijtuigverzekeringskaart moet ook daar verplicht in het voertuig aanwezig zijn opdat een buitenlands voertuig er toegang zou krijgen.
Hoewel het Verenigd Koninkrijk nog even tot de EU behoort zullen ze door de Brexit binnenkort niet langer tot de EU behoren. Toch zal onze auto nog steeds correct verzekerd zijn in het Verenigd Koninkrijk, ook na de Brexit.