Als eerste LCV-merk binnen de voormalige PSA-groep mag Opel uitpakken met de nieuwe generatie van zijn grote bestelwagen: de Movano. Die komt er ook als elektrische variant, maar in tegenstelling tot wat je zou denken, deelt deze zijn technologie niet met neef Fiat e-Ducato. Het elektrische aandrijfsysteem van Opels nieuwe e-LCV levert 90 kW (122 pk) en 260 Nm koppel, met een elektronisch geregelde maximumsnelheid van 110 km/h. Afhankelijk van de modelvariant kunnen klanten kiezen tussen 37 kWh en 70 kWh aan lithium-ionbatterijen voor een actieradius tot respectievelijk 117 of 224 kilometer in de gecombineerde WLTP-cyclus.
De Fiat E-Ducato is net even krachtig, maar levert wel 260 Nm aan koppel en biedt je de keuze tussen 47 en 79 kWh voor het accupakket, voor een rijbereik van 170 respectievelijk 280 kilometer.
De accu’s van de Movano-e zijn onder de laadruimte verpakt zodat er niet aan functionaliteit wordt ingeboet. Dit komt ook de stabiliteit in bochten en bij wind ten goede, vooral bij volledige belasting.
Moderne 2,2-dieselNaast de elektrische aandrijving kun je kiezen uit diverse varianten van een 2,2-liter op diesel, die allemaal voldoen aan de strenge Euro 6d-emissienorm. De vermogensvork gaat van 88 kW (120 pk) tot 121 kW (165 pk). Het hoge koppel bij lage toerentallen loopt van 300 Newtonmeter bij 1.500 tpm tot 370 Nm bij 1.750 tpm. Alle motoren, die de voorwielen aandrijven, zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak.
Opel maakt geen melding van een automaat. Daar is nochtans meer en meer vraag naar gezien het drukke verkeer, maar ook het extra comfort en in sommige gevallen zelfs de hogere brandstofefficiëntie.
Vier lengtes, drie hoogtes en tot 17 m³ laadvolumeKlanten van gesloten bestelwagens kunnen kiezen uit vier lengtes (L1-4) en drie hoogtes (H1-3), met een maximale laadcapaciteit van 8,0 tot 17 kubieke meter. De deuren van de H3-variant zijn 2,03 meter hoog - best in class. Het laadvermogen bedraagt maximaal 2,1 ton.. Met een drempelhoogte van slechts 494 millimeter, een breedte van 1422 mm tussen de wielkasten en 1870 mm tussen de panelen, vormt de laadzone van Opels nieuwe grote bestelwagen de maatstaf voor zijn rivalen, aldus Opel.
De standaardcabine heeft een enkele rij van drie stoelen, terwijl de tweede rij van de optionele crewcabine plaats biedt aan vier extra passagiers. Om aan speciale eisen te voldoen, is de nieuwe Movano bovendien leverbaar als chassis-cabine, verlaagde chassis-cabine en vloercabine met een enkele rij van drie stoelen. Opels nieuwe LCV is ook de ideale basis voor een brede reeks gespecialiseerde ombouwingen, zoals kippers en campers.