We hadden het niet zien aankomen: na de Opel Combo-e en de Citroën ë-Berlingo lanceert Peugeot de elektrische versie van zijn compacte bestelwagen, de e-Partner. Mocht je eraan twijfelen: we zijn niet vies van enige satire bij Autonieuws. Door hun drie genetisch haast identieke besteldrieling afzonderlijk te lanceren – met een interval van slechts enkele dagen - krijgt PSA drie keer de volle media-aandacht, maar het betekent wel dat wij als medium niet veel meer te vertellen hebben dan in onze vorige berichten.
We weten immers al alles:
- Hij heeft een rijbereik van 275 km volgens de WLTP-cyclus
- Hij wordt aangedreven voor een motor van 100 kW
- De batterij kan 50 kWh bevatten en opgeladen worden met gelijkstroom van 100 kW of wisselstroom van 11 kW (driefasig)
- Hij bestaat in twee lengtes
- Hij kan tot 750 kilo trekken en 800 kg laden
- Hij kan tot 4,4 kuub meenemen in zijn laadruimte
Is er dan niets dat hem onderscheidt van de Combo-e en de ë-Berlingo Van? Toch wel: zijn i-Cockpit. Dit volledig digitale dashboard is een primeur in het segment van de elektrische bestelwagens en omvat een 10 inch groot HD-scherm dat gepersonaliseerd kan worden. Opgelet: het is niet standaard, want standaard krijg je old school analoge tellers mee. Hoeveel Peugeot extra vraagt voor een (basic) iPad voor je neus, is nog niet duidelijk.
Net als bij de Combo en de Berlingo vormt het centrale touchscreen de interface voor het infotainment en de navigatie, die van het geconnecteerde type is. Het systeem geeft onder meer de beschikbare laadpalen in je omgeving weer en duidt aan of je op je bestemming geraakt (of niet) zonder eerst een laadstop te maken.
De e-Partner wordt gebouwd in het Spaanse Vigo en wordt in de tweede jaarhelft in de showroom verwacht.