Als freelancer of zelfstandige heb je misschien maar af en toe een auto nodig. Er eentje kopen of leasen lijkt dan ook absurd. Kun je dan beter een Cambio, Poppy of ander autodeelsysteem gebruiken? In de meeste gevallen staat onze auto het gros van zijn tijd werkloos te wezen in de garage, op de oprit of in de straat. Het lijkt wel absurd om dan tussen vierhonderd en zeshonderd euro per maand te betalen aan afschrijving, verzekering, onderhoud, belastingen, btw enzovoort. Dat is immers de totale kostprijs van een middenklasse auto.
Is autodelen dan geen betere oplossing, zeker voor wie echt niet veel rijdt? We hebben de oefening gemaakt op basis van volgend profiel:
- Vooral thuis werkende zelfstandige
- Twee keer per week een auto nodig, telkens voor een periode van acht uur en maximaal 100 kilometer
- Totaal aantal kilometers per jaar: 10.000
Cambio: vaste stations, lage prijzenCambio, wellicht de bekendste autodeler van het land, biedt drie abonnementsformules aan: ‘Start’ (ideaal voor als je één of twee keer, of gemiddeld 50 km per maand rijdt), ‘Bonus” (50 tot 300 km/maand) of “Comfort’ (meer dan 300 km/maand). Voor elk geldt een opstartkost van € 35. Daarbij komt een abonnementskost van respectievelijk € 4, € 8 en € 22 per maand.
Voor een standaard stadswagen (klasse S) betaal je (voor een duur van 7 tot 23 uur) respectievelijk € 2, € 1,75 en € 1,55 per uur. Daar komt nog een kilometerprijs bovenop van respectievelijk €0,36, €0,27 en €0,24 (als je onder de 100 km per huurperiode blijft).
De Comfort-formule beantwoordt het best aan bovenstaand profiel. Op jaarbasis kost het abonnement € 264. Ervan uitgaand dat hij per jaar 100 maal acht uur met de auto onderweg is, kost hem dat (aan € 1,55 per uur) exact € 1.240. De kilometervergoeding is het duurste onderdeel van het kostenplaatje.
Laten we voor het gemak aannemen dat de honderdste kilometer ook nog aan € 0,24 wordt verrekend, dan zitten we aan € 2.400 voor 10.000 km. De opstartkost niet vergeten, en alles samen komt dat uit op € 3.939. Of, op maandbasis: € 328 en wat kleingeld.
Dat klinkt aanlokkelijk. Wel moet je rekening houden met een vrij omslachtige opstartprocedure om je lid te maken van Cambio. Er gaat al snel een weekje over.
Poppy: free-floating en geen opstartkostenEen andere optie is Poppy, een deelspecialist (auto’s, scooters, kickscooters) met een vlakke prijsstructuur. Inschrijven bij Poppy is gratis. Je betaalt enkel zodra je begint te rijden. Per keer betaal je een ontgrendelingstarief van € 1 en vervolgens een tarief van € 0,36 per minuut voor een auto (lagere tarieven voor de andere vervoersmiddelen). Als je parkeert maar je sessie wilt behouden, betaal je € 0,30 per minuut.
Laat ons vertrekken van vier uur rijden en vier uur parkeren per verplaatsing. Dat zou dan per verplaatsing neerkomen op € 84,6 voor het rijden en € 72 voor het stilstaan, of € 156,6 in totaal; maar de maximum dagprijs is sowieso vastgelegd op € 90. En de kilometers zijn gratis tot 200 km per rit. Als je deze verplaatsing 100 keer maakt, komt dat neer op een fikse € 9.000 per jaar, of € 750 per maand.
Aan de slag gaan met Poppy is eenvoudiger dan met Cambio. Alles verloopt via de app en 24 uur nadat je je rijbewijs en profielfoto hebt opgeladen, krijg je (meestal) groen licht.
ConclusieWie weinig rijdt en in of rond de stad woont, heeft aan autodelen een voordelige oplossing. Een systeem als Poppy is interessant voor wie vooral kortere ritten doet. Cambio is over de hele lijn voordeliger, maar je moet instapkosten betalen en een vrij omslachtige procedure doorlopen voordat je kunt beginnen rijden.
Met medewerking van Frank Jacobs