Alternatieve mobiliteit

© autonieuws

Een deelauto of je eigen auto delen: de oplossing tegen stijgende kosten?

25 april 2023
Door Dieter Quartier

Er is reden genoeg om aan te nemen dat de individuele auto (over)morgen niet meer weggelegd is voor iedereen. Tenzij je misschien bereid bent om hem te delen. Het is een interessant alternatief voor de klassieke deelauto, die dan weer het voordeel biedt dat je geen investering moet doen én telkens een auto kunt kiezen op basis van je behoeften.

 

Auto’s worden steeds duurder, net als brandstoffen, onderhoud, reparaties, banden, parkeerkosten en verzekeringen. Ook de voertuigbelastingen evolueren mee, tenzij je elektrisch kan en wil rijden. Maar dan moet je nog dieper in de buidel tasten bij de aankoop.

Daarnaast kun je niet om het feit heen dat de meeste auto’s het gros van de tijd gewoon stilstaan. Op de parking van het werk, op de oprit, op straat… Er zijn echter systemen die het mogelijk maken om auto’s te delen – ofwel je eigen voertuig, ofwel een auto die deel uitmaakt van een pool. Ze maken auto rijden betaalbaar, maar vergen natuurlijk wel enige toegevingen qua persoonlijk comfort.

Deelauto’s: Cambio, Poppy, Miles, enzovoort

Ruim twintig jaar geleden stak Cambio als pionier met autodelen van wal in België. D’Ieteren-dochter Poppy heeft intussen een flink deel van de deelmarkt naar zich toegetrokken en vorig jaar kwam er in België een derde grote speler bij: Miles. Het principe is eenvoudig: via een smartphone-app boek je een auto waar en wanneer je hem nodig hebt en zolang je wilt. Je betaalt een tarief dat overeenkomt met je gebruik.

Om logistieke redenen is autodelen beperkt tot plaatsen waar veel rotatie is, lees: (middel)grote steden en luchthavens. Woon je op het platteland, dan ben je eraan voor de moeite. Hoe dan ook verleidt het concept steeds meer Belgische automobilisten. Eind 2022 telde de vereniging autodelen.net 121.394 actieve gebruikers in België, wat 40 procent meer is dan eind 2021. 

Het feit dat je bij sommige spelers de auto’s kunt oppikken in één stad en droppen in een andere (of op de luchthaven) draagt zeker bij tot het succes. Net als het feit dat je je deelauto kunt combineren met steps en brommers. In de nabije toekomst komen daar nog microcars bij, zoals Microlino en Silence.

Hoeveel kost autodelen?

Soms betaal je een eenmalige vergoeding om de dienst te activeren, waarna je een vast maandelijks abonnement en de gebruikskosten worden gefactureerd. In andere gevallen wordt alleen je gebruik in rekening gebracht. Hoeveel je betaalt, dat hangt af van het type voertuig en vanzelfsprekend van de gebruiksduur en het aantal kilometers dat je rijdt. In het algemeen geldt: hoe vaker je een deelauto gebruikt, hoe lager het tarief.

Bij de meeste apps kun je de kosten van je rit berekenen op basis van een geschat aantal kilometers en de verwachte gebruiksduur. Een gedeelde auto kost je meestal minder dan een eigen voertuig, zeker als je slechts één of twee keer per week een wagen nodig hebt om vooral korte afstanden af te leggen. Alles is inbegrepen, ook de brandstof en parkeergeld (behalve op de luchthavens).

Een voorbeeld. Bij Poppy betaal je € 1 om de auto te ontgrendelen en € 0,39 per gebruiksminuut. Parkeer je onderweg, dan kost dat € 0,15 per minuut, tenzij je de auto terug vrijgeeft. Dat kan uiteraard alleen in de steden waar Poppy vertegenwoordigd is. Je mag maximaal 100 kilometer rijden per rit. Extra kilometers kosten € 0,50/km. Wie twee keer per week gedurende twee uur een auto huurt en in totaal minder dan 200 kilometer aflegt, betaalt dus afgerond € 96 per week, oftewel zo’n € 400 per maand. 

Maar dat is de maximumprijs: wie regelmatig rijdt, is beter af met een maandabonnement of een forfait. Daarmee doe je al snel 25 procent voordeel. Een eigen auto bekostigen, dat wordt moeilijk voor dit bedrag. Vergeet ook niet dat de risico’s bij autodelen inbegrepen zijn, met uitzondering van een franchise op de verzekering bij een schadegeval in fout.   

Je eigen auto delen: Lynk & Co, Dégage, Getaround, Caramigo

Heb je toch liever steeds een eigen auto ter beschikking, maar wil je hem wel rentabiliseren? Er zijn Airbnb-achtige platformen waarmee dat mogelijk is. Jij beslist wanneer iemand jouw auto kan huren en voor welke prijs. De verzekering wordt geregeld door het verhuurplatform. Als je een aanvraag binnenkrijgt, kun je steeds zelf beslissen of je je auto ter beschikking stelt, bijvoorbeeld op basis van de score die de huurder heeft op basis van vorige verhuringen.

Je hoeft trouwens niet eens thuis te zijn om je auto te kunnen verhuren. Het is mogelijk om een apparaatje te laten installeren zodat je wagen uitgeleend kan worden door middel van een keyless proces. Dat is ook het geval bij Lynk & Co. Het grote verschil is dat je een Lynk & Co niet zelf hoeft te kopen, maar kunt huren op maandbasis. 

Momenteel betaal je in België € 550 per maand voor de plug-inhybride “01”, die gebaseerd is op de Volvo XC40. Je kunt dit bedrag verlagen door je Lynk & Co ter beschikking te stellen van de “community”. Ook hier geldt dat de auto omnium verzekerd is en dat je zelf de huurprijs en -termijn bepaalt. Hoe lager je prijs, hoe vaker je auto verhuurd zal worden, dat spreekt voor zich. Stel dat je werkt aan € 0,50 per minuut, dan “verdien” je € 150 per maand als je hem 300 minuten (5 uur) per maand deelt met anderen. 

Het dient gezegd dat het systeem in België nog in Beta-modus draait. Heel groot is de Lynk & Co-community nog niet, maar je moet natuurlijk ergens beginnen. En wie weet dient zich een opportuniteit voor met je buren, zodat je zekerheid hebt rond je “inkomsten” en rond wie met de auto rijdt?

Hoe dan ook is deze vorm van mobiliteit financieel aantrekkelijk, terwijl je met een moderne, compleet uitgeruste auto rijdt. Wie volgt het voorbeeld? 

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.