zaterdag, 22 oktober 2022

Wat zou de TCO zijn van Max Verstappen’s F1-bolide?

Geschreven door  advertorial
Wat zou de TCO zijn van Max Verstappen’s F1-bolide? © Moritz Graf - Unsplash
Max Verstappen veroverde deze maand zijn tweede wereldtitel. Naar aanleiding daarvan vroegen we ons af wat de Total Cost of Ownership zou zijn wanneer zijn werkgever Red Bull F1 – natuurlijk extreem utopisch, dat begrijpt u – zijn bolide als bedrijfswagen zouden inzetten…

Aangezien de Total Cost of Ownership uit alle componenten bestaat die samen de kostprijs bepalen van het gebruik van de auto moeten we in de eerste plaats naar de prijs van de auto zelf kijken, maar daarnaast ook naar het verbruik en het onderhoud, de banden én de belastingen die verschuldigd zouden zijn op een dergelijke auto.

Laten we er bij onze berekening van uitgaan dat per jaar 10.000 kilometer met de F1-bedrijfswagen zou gereden worden en dat de auto na een gebruiksperiode van 48 maanden nog een restwaarde zou hebben van 45 procent.

Duur, duurder, duurst…

Volgens Red Bull F1 zelf, de racestal die de RB18-racewagen van Max bouwt en beheert, kost bijvoorbeeld het stuurwiel van de auto alleen al € 50.000, en kosten de voor- en achtervleugel samen € 200.000. Die kosten zijn peanuts vergeleken bij het chassis en de motor die een veelvoud kosten. Voor een motorblok moet op een goede € 10 miljoen gerekend worden. Volgens Red Bull kan de prijs van de bolide van Max dan ook geschat worden op zo’n € 12 tot € 15 miljoen. Laten we voor onze TCO-oefening dus op een aankoopprijs € 13,5 miljoen inclusief btw rekenen.

Voor een setje banden moet je volgens Motorsportmagazine.com rekenen op een € 600 per band of € 2.400 per set. We gaan er bij onze berekening van uit dat Max het qua slijtage over de vier jaren gebruiksperiode bij tien bandensets houdt, wat – zoals u weet – een onderschatting is aangezien er per race al twee tot twee sets gebruikt worden, maar ja, onze berekening moet toch ergens op gebaseerd zijn…

Het onderhoud van de Red Bull F1-auto vergt enorm gespecialiseerd personeel en dito materiaal. De gebruikte materialen en olie zijn extreem duur, maar over de precieze kostprijs van het in goede staat houden van dergelijke bolide bestaat weinig informatie. Toch zullen we de kostprijs zeker niet onderschatten als we hier een jaarlijkse prijs van € 1.000.000 inclusief btw op plakken. Dat betekent over vier jaar dus € 4.000.000 inclusief btw.

50 l/100 km

Het brandstofverbruik van zo’n F1 ligt vanzelfsprekend enorm hoog, ondanks de hybride technologie die gebruikt wordt. Voor een race van zo’n 305 kilometer mag er 110 kg aan brandstof aan boord zijn. Als we ervan uitgaan dat een liter aan brandstof ongeveer overeenkomt met 750 gram zou dat betekenen dat er 146 liter aan boord is. Als die er op 305 kilometer doorgejaagd worden zitten we aan een verbruik van zo’n 50 l/100 km. Dat geeft aan een E5-prijs van € 2,00 inclusief btw dus een kost van € 100 per 100 kilometer.

Onverzekerbaar

Aangezien F1-wagens niet op de openbare weg rijden en dus geen BA-verzekering hebben, en geen enkele maatschappij het in haar hoofd zou halen om een dergelijk risico te verzekeren, moeten we hier een wilde gok doen. Als we echter rekenen dat het voor materiële schade en burgerlijke aansprakelijkheid verzekeren van een middenklassewagen van zo’n € 50.000 voor iemand met een goed schadeverleden op ongeveer € 1.000 per jaar neerkomt kunnen we dat hier extrapoleren naar de “cataloguswaarde” van € 13,5 miljoen en zo uitkomen op een bedrag van € 270.000 per jaar of € 22.500 per maand aan verzekering.

1.185 g CO2/km en € 92.000 aan VAA. Netto!

Aangezien de CO2-uitstoot van 1.185 g/km bij een benzineverbruik van 50 l/100 km de F1-auto op alle gebied in de duurste fiscale klasse brengt moeten we uitgaan van een fictieve fiscale aftrek van 40% en een voordeel alle aard op basis van 18% van de fiscale cataloguswaarde.
"Voor Max zou het privégebruik volgens de forfaitaire VAA-formule maandelijks neerkomen op ongeveer € 174.000 bruto, wat elke maand netto zo’n € 92.220 van zijn loon zou vergen. 

De CO2-bijdrage voor de sociale zekerheid bedraagt bij een benzinewagen met een uitstoot van 1.185 g niet minder dan ((1185 x 9—768)/12) x 1,3525) = € 1.115 per maand. 

De cilinderinhoud van 1,5 liter en dus 8 fiscale PK levert – bij inschrijving via een leasingmaatschappij, waarvan we hier uitgaan – een spotgoedkope jaarlijkse verkeersbelasting van € 246,60 en een eenmalige BIV van € 4.957 op. Per maand komt dat neer op € 123,82. 

Als we de verschillende kostenposten bij elkaar optellen komen we uit op een maandelijkse TCO voor de werkgever, volgens de klassieke TCO 2-calculatie waarbij ook de verworpen uitgaven in rekening gebracht worden, van € 347.703. Max zelf zou een VAA-belasting van netto € 92.220 betalen.

€ 350.000 voor één auto, dat zou nogal wat zijn. In dat perspectief is zelfs de allerduurste “normale” auto dan ook een koopje op TCO-gebied… 

Vraag nu je gratis demo aan! 

De berekening*:

Parameters voor berekening TCO bij 10.000 km per jaar over 48 maanden 

(belastingvoet 25%, 35% btw-aftrek, fiscaal statuut van werknemer, inschrijving op leasingmaatschappij)

CO2-uitstoot: 1185 g/km WLTP
Fiscale aftrekbaarheid: 40% - Verworpen Uitgaven (VU): 60%
Cilinderinhoud en fiscale PK: 1.500 cc, 8 fiscale PK
Verbruik : 50 l/100 km benzine E5 aan € 2,00 per liter inclusief btw
Aankoopprijs : € 13.500.000 inclusief btw
Restwaarde 45% : € 6.075.000
Af te schrijven: € 7.425.000/48 dus € 154.687 + rente = € 170.156 per maand
Banden: € 96.000 inclusief btw over vier jaar of € 2.000 per maand
Onderhoud: € 4.000.000 inclusief btw over vier jaar of € 83.333 per maand
Brandstof: € 4.000.000 inclusief btw over vier jaar of € 83.333 per maand
Verzekering: € 1.080.000 over vier jaar of of € 22.500 per maand
CO2-bijdage : € 1.115 per maand

*Alle bedragen en berekeningen zijn schattingen en komen dus niet noodzakelijk overeen met de werkelijke kosten.

SchBBBermafbeelding 2022 10 22 om 17.31.47

Vanzelfsprekend is deze berekening er eentje die nooit helemaal juist kan zijn. Wil je echter precies weten wat de Total Cost of Ownership van je bedrijfswagen is en dat op een onafhankelijke en volledig geactualiseerde manier? Dat kan nu via de Car Cost Advisor van EuroFleet Consult. Vraag nu je gratis demo aan!

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy