zondag, 16 oktober 2022

Nieuwe Mercedes EQE SUV is dynamische elektro-SUV met tot 590 kilometer rijbereik

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Nieuwe Mercedes EQE SUV is dynamische elektro-SUV met tot 590 kilometer rijbereik © Mercedes
Na de EQS SUV stelt Mercedes nu ook de EQE SUV voor. Dat is de multifunctionele variant van de EQE limousine, waarvan hij alle innovaties overneemt. Met vermogens van 215 kW tot 300 kW en een rijbereik tot 590 kilometer moet deze auto hoge ogen gooien in het lucratieve B2B-segment. Op prijzen is het nog wachten, over de auto zelf kunnen we wel al heel wat vertellen.



22c0288 032Net als de EQE neemt ook de EQE SUV het nieuwe elektrische platform en de innovaties van de EQS en de EQS SUV over, waaronder de achterasbesturing tot 10 graden, maar hij wordt als dynamischer alternatief voor die grote elektro-SUV gepositioneerd. Hij belooft met zijn wielbasis van 3.030 mm veel binnenruimte, maar is wel compacter dan de EQE limousine, doordat de afstand tussen de wielen 9 centimeter korter is. De totale lengte van de EQE SUV is 4.863 mm. Hij is verder 1.940 mm breed en 1.686 mm hoog.

Vertrouwde familietrekken

Het design van de EQE SUV is niet verrassend te noemen. De familiebanden tussen de verschillende EQ-modellen van Mercedes, en met name tussen de EQE en EQS, zijn overduidelijk. De overhangen voor- en achteraan zijn compact gehouden en de onderzijde bevat tal van aerodynamische details om de luchtweerstand zo laag mogelijk en het rijbereik zo hoog mogelijk te maken.22c0288 008 De wielen zijn tussen 19 en 22 duim groot. Vooraan prijkt een zwart paneel in plaats van een radiatorrooster. Dat zwarte paneelfront kan als optie ook voorzien worden van het driedimensionale sterpatroon van Mercedes-Benz. Links en rechts van dat centrale paneel prijken standaard high performance ledkoplampen of – optioneel – Digital Light-exemplaren.

De zijspiegels zitten omwille van de stroomlijn op de “schouder” van de auto en omwille van diezelfde reden zijn de deurportieren verzonken (optie). De wielkastbekleding die typisch is voor SUV’s is zwart van kleur, net als de sideskirts, voor een dynamischere look. Achteraan valt de doorlopende lichtstrook op.

Drie varianten zonder AMG-badge

Mercedes presenteert in totaal vijf varianten van de EQE, waarvan er twee de AMG-badge dragen en waarover u meer leest in dit stuk. De andere drie heten EQE 350+, EQE 350 4MATIC en EQE 500 4MATIC en combineren één of twee elektromotoren met dezelfde lithium-ionaccu met een nettocapaciteit van 90,6 kWh waar Mercedes in totaal 10 jaar of 250.000 kilometer garantie op geeft en die met updates over the air (OTA) kan evolueren.

De EQE 350+ heeft één elektrische aandrijfunit (eATS) op de achteras, is daardoor ook op de achterwielen aangedreven en heeft een maximumvermogen van 215 kW (292 pk) en 565 Nm aan maximumkoppel. Wanneer hij op de vier wielen aangedreven wordt en over twee ATS-elektromotoren beschikt heet hij EQE 350 4MATIC heeft hij hetzelfde totaalvermogen maar een met 765 Nm ook 200 Nm hogere koppelwaarde. Mercedes geeft voor de EQE SUV met achterwielaandrijving een maximaal rijbereik op van 480 tot 590 kilometer en vermeldt voor de EQE 350 4MATIC een vork van 459 tot 558 kilometer.

De – los van de AMG’s - krachtigste EQE SUV-uitvoering is de EQE 500 4MATIC die met 300 kW of 408 pk en 858 Nm voor bijzonder vlotte prestaties garant moet staan en een rijbereik zou hebben van 460 tot 547 kilometer. 

De 4MATIC-vierwielaandrijcing met Torque Shift-functie zorgt voor een continu variabele verdeling van het aandrijfkoppel tussen de elektromotoren voor- en achteraan. De voorste elektromotor kan volledig worden ontkoppeld voor een groter rijbereik, maar wanneer het volle vermogen wordt gevraagd of de bestuurder er een dynamische rijstijl op nahoudt werken beide krachtbronnen samen.

Snelladen tot 170 kW

Het opladen van de accu kan aan DC-snelladers met snelheden tot 170 kW, waarmee tot 220 kilometer bijgeladen kan worden in een kwartier tijd. AC-laden gebeurt standaard aan een maximumvermogen van 11 kW, optioneel kan dat verdubbeld worden tot 22 kW.
22c0288 001Het typische Mercedescomfort moet onder meer verzekerd worden door de optioneel leverbare Airmatic-luchtvering met traploos verstelbare ADS+-demping waarmee de auto bij snelheden tot 80 km/h tot 30 millimeter verhoogd kan worden en de bodemvrijheid ongeacht de belading constant blijft. 

De twee op de vier wielen aangedreven EQE SUV’s kunnen wanneer ze met een trekhaak uitgerust zijn tot 1.800 kilogram slepen. 22c0288 031De achterwielaangedreven EQE 350 mag 750 kilogram zware aanhangers trekken. De als optie verkrijgbare achterasbesturing verkleint de draaicirkel van 12,3 tot 10,5 meter en maakt de EQE wendbaarder en handiger in de stad.

De koffer van de EQE SUV kan minimaal 520 liter bevatten en maximaal 1.675 liter met neergeklapte achterbank (40/20/40). Wanneer de rugleuningen van de achterbank in de optionele laadstand 10 graden steiler worden gezet stijgt het standaard-laadvolume tot 580 liter.

Om het rijbereik te vergroten en de thermische efficiëntie te verhogen beschikt de EQE SUV standaard over een warmtepomp die de restwarmte van de elektrische aandrijflijn en de accu gebruikt om het interieur te verwarmen. Een andere efficiënte functie is de stand-klimaatregeling. 

MBUX met Hyperscreen en navigatie met Electric Intelligence

Het opmerkelijke hyperscreen, dat voor het eerst geïntroduceerd werd op de EQS en ook op de EQE berline verkrijgbaar is, staat op de optielijst. 22c0291 011De drie in elkaar overlopende displays zorgen voor een schermbreedte van 141 centimeter en geven de passagier een eigen gebruiksinterface. Een leuk concept dat echter geen absolute noodzaak is om van de kwaliteiten van de EQE te kunnen genieten.

Over-the-air-updates

Ook zonder het hyperscreen is het MBUX-infotainmentsysteem hypermodern en kan het ‘over the air’ updates ontvangen. Een van de nieuwe functies is de navigatie met Electric Intelligence waarbij het navigatiesysteem op basis van tal van factoren voor de snelste en handigste route opteert, inclusief laadstops. Daarbij reageert het systeem ook op files of een verandering van rijstijl en berekent het de geschatte laadkosten per laadstop.

Als de EQE SUV is uitgerust met Digital Light-koplampen kan de projectiefunctie ook via een over-the-air (OTA) update worden geactiveerd. Hiermee kunnen hulpmarkeringen of waarschuwingssymbolen op het wegdek worden geprojecteerd. Als de auto is uitgerust met een trekhaak en de 360°-camera, kan vervolgens via OTA de Trailer Manoeuvring Assist om het achteruit manoevreren met een aanhangwagen te vergemakkelijken worden geactiveerd. Andere OTA-opties zijn onder meer de verkeersbordenassistent, MBUX Augmented Reality Navigation en Energizing Comfort/Energizing Coach. Ook de nieuwe soundscape ‘Serene Breeze’ kan worden ontgrendeld via over-the-air technologie, naast een hele reeks andere functies.

Made in the USA

De EQE SUV wordt vanaf december dit jaar geassembleerd in de Mercedes-fabriek in Tuscaloosa, Alabama (VS). Ook de accu’s voor de auto komen uit een fabriek in dezelfde deelstaat. De prijzen en meer details over de Belgische bestel- en levermogelijkheden volgen in een later stadium.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy