zondag, 16 oktober 2022

Mercedes-AMG EQE SUV met tot 687 pk en 1.000 Nm is eerste volledig elektrische SUV van AMG

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Mercedes-AMG EQE SUV met tot 687 pk en 1.000 Nm is eerste volledig elektrische SUV van AMG © Mercedes
De vermogenswedloop bij de elektroauto’s is ongezien. Mercedes stelt met de twee AMG-varianten van de EQE SUV – waarvan de krachtigste tot niet minder dan 505 kW of 687 pk levert – de allereerste elektrische SUV’s van zijn sportwagentak voor.


22c0287 005De AMG-uitvoeringen van de EQE SUV zijn de eerste volledig elektrische SUV’s van het performance-merk van de Mercedes-groep. Het gaat om de Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC en de nog krachtigere Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ die met een reeks specifiek aan hun sportieve roeping aangepaste parameters gebouwd worden. Zo beschikken ze over de AMG Ride Control+-luchtvering met adaptief verstelbare dempers, achterasbesturing en bij de topversie ook over AMG Active Ride Control, een AMG-specifieke rolstabilisatie.

350 tot 505 kW en tot 1.000 Nm koppel

Beide AMG’s zijn uitgerust met twee permanent bekrachtigde synchroonmotoren. De elektrische aandrijflijn verzekert zo vierwielaandrijving. Die is volledig variabel en kan de aandrijfkracht optimaal over de vier wielen spreiden. De EQE 43 4MATIC heeft een maximumvermogen van 350 kW (476 pk) en 858 Nm, de nog krachtigere EQE 53 4MATIC+ doet daar nog een flinke schep bij. Normaal leveren de motoren in deze versie 460 kW of 626 pk en 950 Nm, maar met het AMG Dynamic Plus-pakket lopen die waarden op tot 505 kW of 687 pk en niet minder dan 1.000 Nm.

De “43” accelereert in 4,3 seconden naar de honderd en haalt een top van 210 km/h. Bij een zo zuinig mogelijke rijstijl moet een rijbereik van tussen 431 en 488 kilometer (WLTP) mogelijk zijn, stelt Mercedes. Voor de “53” bedraagt de kortste sprinttijd 3,5 seconden (met AMG Dynamic Plus-pakket) en kan de topsnelheid met dat pakket van 220 naar 240 km/h worden opgetrokken. Het rijbereik van deze versie varieert van maximaal 375 tot 470 kilometer. Het gaat hier telkens om voorlopige cijfers in afwachting van de definitieve typegoedkeuring.
22c0287 029Als optie kan de “53” uitgerust worden met het AMG Dynamic Plus-pakket met extra dynamische functies, waaronder een krachtige boost voor ‘Race Start’. Daarbij kunnen het maximumvermogen en -koppel wanneer de laadstatus en de temperatuur het toelaten kortstondig worden verhoogd voor een ‘Race Start’. De “53” doet er dan slechts 3,5 seconden over om de 100 km/h-grens te doorbreken. Ook een verhoging van de topsnelheid tot 240 km/h en een bijkomende digitale geluidservaring maken deel uit van het pakket.

90,6 kWh-accu

Beide modellen beschikken over een lithium-ionbatterij met een bruikbare inhoud van 90,6 kWh. Specifiek voor de EQE 53 heeft die een aparte AMG-afstemming waarbij in de rijprogramma’s ‘Sport’ en ‘Sport+’ de nadruk wordt gelegd op het leveren van prestaties en in het rijprogramma ‘Comfort’ op het rijbereik. Opladen van de hoogspanningsbatterij kan aan snelladers tot 170 kW met gelijkstroom, met wisselstroom is 11 kW standaard en kan tot 22 kW gegaan worden als optie. Het recuperatievermogen van de accu kan oplopen tot maar liefst 260 kW en one pedal driving is perfect mogelijk.

De “+” die de 4MATIC van de “43” onderscheidt van die van de “53” wijst op de extra prestaties en dynamiek van de krachtigste versie.

Het AMG Ride Control+-onderstel met luchtvering en adaptief verstelbare dempers is gebaseerd op een vierarmige vooras en een multilink achteraan. Ze zijn allebei geoptimaliseerd met AMG-specifieke wieldraagarmen, veerpoten en stabilisatorstangen met een hogere stijfheid. Ook een intelligente niveauregeling maakt deel uit van de standaarduitrusting. 

AMG Active Ride Control op de EQE 53

Bij de AMG EQE 53 4MATIC+ is het AMG Ride Control+-onderstel uitgebreid met AMG Active Ride Control. Het gaat daarbij om een elektromechanische actieve rolstabilistatie die de carrosseriebewegingen elektromechanisch in plaats van met conventionele stabilistatiestangen corrigeert. De rolbewegingen worden door dat systeem aanzienlijk beperkt en het systeem laat een grotere spreiding tussen sportiviteit en comfort toe dan een mechanische oplossing.

Voor een grotere wendbaarheid en een kleinere draaicirkel zijn beide EQE SUV-AMG’s uitgerust met actieve achterasbesturing met een stuurhoek tot 9 graden, waardoor de draaicirkel tot 10,9 meter beperkt wordt.

De standaard high-performanceremmen van de AMG’s kunnen als optie vervangen worden door keramische AMG-composietremmen met remschijven van 440 x 40 mm op de vooras (in plaats van 415 x 33 mm).

Onderscheidende looks

Natuurlijk onderscheiden de AMG’s zich door hun exterieur en interieur van de minder sportieve varianten van de EQE SUV.22c0287 018 Uiterlijk zijn ze herkenbaar aan de AMG-specifieke Black Panel-grille met chromen verticale lamellen, een geïntegreerde Mercedes-ster en het opschrift “AMG”.22c0287 028 Verder is er de nieuwe merkspecifieke badge op de motorkap met het AMG-embleem in plaats van de Mercedes-ster, een AMG-specifieke voorskirt in carrosseriekleur met hoogglanzend zwarte A-wing en chromen sierdeel en een hoogglanzend zwarte frontsplitter met chromen sierdeel en flics en vinnen op de valse luchtinlaten. Ook de Digital Light-koplampen zijn hier standaard en onderscheiden de AMG’s.
22c0287 021De aerodynamisch geoptimaliseerde lichtmetalen AMG-velgen zijn 21 of 22 duim groot. Achteraan valt een carrosseriekleurige achterskirt met aerodynamisch geoptimaliseerde diffusor en vinnen in de lengterichting op. 22c0287 032Ook binnenin krijgen deze AMG’s een sportieve touch, met stoelen met individuele graphics een een speciale stoelbekleding in lederlook Artico met microvezel Microcut en rode siernaden. Ook een nappalederen stoelbekleding behoort tot de (optionele) uitrustingsmogelijkheden. AMG-badges op de rugleuningen van de voorstoelen en AMG-emblemen in reliëf in de hoofdsteunen typeren deze versies.
22c0287 033Het AMG Performance-stuur is bekleed met nappaleder, onderaan afgevlakt en geperforeerd op het greepgedeelte, terwijl achter het stuurwiel zilverkleurige aluminium schakelpeddels werden gemonteerd om de recuperatieniveaus van de vertragingsenergie te kunnen regelen. Het MBUX-hyperscreen is op deze versies optioneel verkrijgbaar en dus jammer genoeg niet standaard.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy