vrijdag, 22 juli 2022

4 op 10 Belgische bedrijfsauto’s is hybride of full electric

Geschreven door  Dieter Quartier
4 op 10 Belgische bedrijfsauto’s is hybride of full electric © BMW
Er tekenen zich twee trends af op de Belgische automarkt. Enerzijds krimpen de inschrijvingsaantallen aanzienlijk, anderzijds neemt de elektrificatie een hoge vlucht bij de zakelijk aangekochte voertuigen. Vooral de plug-inhybrides zijn in trek.


In het eerste halfjaar van 2022 zijn er in ons land net geen 200.000 nieuwe personenauto’s ingeschreven. Dat is een daling met 15,9 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar en zelfs 37 procent slechter dan in 2019, toen er van Corona nog geen sprake was. 

In de eerste helft van 2022 werd de Belgische markt vooral gedreven door bedrijven en zelfstandigen. Deze zijn goed voor 61,8 procent van de nieuw ingeschreven wagens, tegenover 38,1 procent voor particuliere gebruikers, aldus Febiac.

Tegelijkertijd sloot de markt voor tweedehandswagens de eerste helft van het jaar af met een krimp van 9,27 procent ten opzichte van de eerste helft van 2021. In vergelijking met de resultaten van het eerste halfjaar van 2019 vertonen de resultaten voor 2022 een daling van 21,7 procent.

Elektrisch wint aandeel

23,5 procent van de in 2021 ingeschreven nieuwe wagens was uitgerust met een geëlektrificeerde aandrijflijn (ofwel een volledig elektrische BEV, een plug-inhybride PHEV, of een zelfopladende hybride HEV). Aan het eind van de eerste jaarhelft van 2022 bedraagt dat percentage al 31,6 procent, met 15,4 procent voor PHEV-technologie, 8,8 procent voor BEV-technologie en 7,4 procent voor HEV-technologie. 

Als we de markt uitsplitsen op het type koper, dan blijkt dat particulieren, die samen 74.523 nieuwe wagens hebben ingeschreven in de eerste zes maanden van het jaar, in 70,1 procent van de gevallen voor benzine kiezen, terwijl 10,3 procent voor diesel opteert en 18 procent zich heeft laten overtuigen door een geëlektrificeerde auto. De zelfladende hybride is intussen goed voor 11 procent van de registraties en overtreft daarmee dus de dieselaankopen. 

Bij de bedrijven en zelfstandigen liggen de kaarten helemaal anders. Van de 120.864 nieuwe wagens die in de eerste jaarhelft op een btw-nummer werden geregistreerd, is 37 procent voorzien van een benzinemotor en 22,7 procent van een dieselmotor. Geëlektrificeerde auto’s zijn goed voor liefst 40 procent. De plug-inhybride is nog steeds favoriet: hij is goed voor 22,6 procent van de inschrijvingen. 

Bedrijven kiezen het vaakst voor een stekker

De trend die eind 2021 al werd waargenomen, werd in de eerste helft van 2022 opnieuw bevestigd: zakelijke klanten vertegenwoordigen het hoofdaandeel van de inschrijvingen van wagens die je met een stekker kunt opladen. Zo werd 85,6 procent van de 17.187 BEV's die tussen 1 januari en 30 juni 2022 werden geregistreerd, door bedrijven en zelfstandigen ingeschreven, terwijl 90,8 procent van de 30.049 PHEV's die in diezelfde periode werden ingeschreven, ook op naam van een bedrijf of zelfstandige stond.

BMW gaat bij de plug-inhybrides met de grootste spie van de taart lopen. De top drie bestaat uit respectievelijk de 3-Reeks, X5 en X1. Onder de elektrische auto’s zwaait de Audi Q4 e-tron de scepter, op de hielen gevolgd door de Tesla Model Y en de BMW iX3.

Particulieren kiezen hybride

Wat elektrificatie betreft, blijven particuliere klanten de voorkeur geven aan zelfopladende hybride technologie, aangezien 56,6 procent van de 14.446 HEV's die in de eerste helft van het jaar zijn ingeschreven op naam van een particuliere gebruiker stond. Zij kiezen vooral voor Toyota: in de top vijf worden vier plaatsen ingepalmd door een model van de Japanse constructeur.

Dacia Sandero en BMW X1 populairste auto’s

De Belgische consument is vooral tuk op betaalbare benzine-auto’s. De Dacia Sandero en de Dacia Duster bekleden de eerste en de derde plaats in het algemene klassement. Toyota krijgt de zilveren medaille met de Yaris, die als benzine en als hybride wordt geleverd.

De Belgische zakelijke rijder koos de voorbije zes maanden dan weer massaal voor de BMW X1, die te bestellen is met diesel-, benzine- en plug-inhybride motoren. De Volvo XC40 staat op het tweede trapje van het podium, terwijl hij het zonder dieselversies moet stellen. De BMW 3-Reeks behaalde de derde plaats.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy