vrijdag, 20 mei 2022

Ook Belgische Superchargers nu open voor niet-Tesla-rijders

Geschreven door  Dieter Quartier
Ook Belgische Superchargers nu open voor niet-Tesla-rijders © Tesla
Tesla ontgrendelt land per land zijn Supercharger-snelladernetwerk voor elektrische voertuigen van andere merken. België zit bij de nieuwe lichting van pilootmarkten. Daarmee wordt het Superchargernet het grootste snellaadnetwerk van ons land.


“Onze Non-Tesla Supercharger pilot, die wij lanceerden in november 2021, breidt zich uit naar nieuwe locaties en landen ter ondersteuning van onze missie om de overgang van de wereld naar duurzame energie te versnellen. Op woensdag 18 mei worden geselecteerde stations in België en nog een aantal Europese landen opengesteld voor niet-Tesla-bestuurders,” aldus Joris Steenman, woordvoerder van Tesla voor de Benelux.  

In België kunnen niet-Tesla-rijders voortaan terecht bij negen Supercharging stations: Antwerpen, Arlon, Edegem, Heusden-Zolder, Lokeren, Namur, Remouchamps, Verviers en Wavre. Daarnaast worden ook 141 individuele Superchargers opengesteld in België, waardoor dit het grootste snellaadnetwerk van het land wordt. 

Files aan de laadpaal

Of Tesla-rijders zo blij zijn met deze wijziging, valt nog maar te bezien. In België moet je vooralsnog zelden je beurt afwachten om te kunnen snelladen, maar in andere landen is de occasionele laadfile wel aan de orde. Door de Superchargers voor iedere EV-rijder toegankelijk te maken, dreigt het risico op congestie. 

Joris Steenman stelt gerust: “Tesla-rijders kunnen deze stations blijven gebruiken zoals ze dat altijd al hebben gedaan, en we zullen elke site nauwlettend in de gaten houden voor congestie en luisteren naar klanten en hun ervaringen. Het is altijd onze ambitie geweest om het Supercharger-netwerk open te stellen voor niet-Tesla EV's, en op die manier meer bestuurders aan te moedigen om elektrisch te gaan rijden. Meer klanten die het Supercharger-netwerk gebruiken, maken een snellere uitbreiding mogelijk. Ons doel is om snel te leren en te innoveren, terwijl we het netwerk agressief blijven uitbreiden, zodat we uiteindelijk wereldwijd bij elke Supercharger zowel Tesla als niet-Tesla rijders kunnen verwelkomen.” 

Enkel via de Tesla-app

Wil je laden, dan moet je sowieso de Tesla-app installeren en een account aanmaken. De prijzen lijken mee te vallen in vergelijking met die van Ionity en FastNed, bijvoorbeeld. Gemiddeld vraagt Tesla € 0,70 per geladen kWh. Neem je een abonnement – of zoals Tesla het noemt: een lidmaatschap – van € 12,99 per maand, dan daalt de kWh-prijs naar gemiddeld € 0,55.

De precieze tarieven verschillen per locatie en zijn te bekijken in de Tesla-app. Die laat je meteen ook zien welke stations beschikbaar zijn.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy