vrijdag, 28 januari 2022

De oplossing voor lange leveringstermijnen? Leasing.

Geschreven door  Dieter Quartier
De oplossing voor lange leveringstermijnen? Leasing. © Athlon - Els Descamps
De chiptekorten doen de wachttijden voor nieuwe auto’s fors oplopen. Twaalf maanden en langer is geen uitzondering. Gelukkig zijn er oplossingen – of toch voor wie zijn auto leaset. Tekst en uitleg van Els Descamps, Commercial Director Athlon België.


Wanneer stak het chipprobleem de kop op en hoe heeft Athlon erop gereageerd?

“De leveringstekorten zijn zich in het tweede kwartaal van 2021 beginnen manifesteren. We zijn bij Athlon meteen aan de slag gegaan om oplossingen uit te werken voor onze klanten zodat hun mobiliteit gegarandeerd blijft. Onze focus lag daarbij op de contracten die hoogstwaarschijnlijk verlengd zouden moeten worden. Als deel van de oplossing hebben we beslist om de maximale looptijden en kilometrages enigszins op te trekken, mocht de levering van het nieuwe voertuig zich voordoen na de geplande einddatum van het contract. En dat zonder kostenverhoging voor de klant. Deze flexibiliteit wordt sterk geapprecieerd door onze klanten.”

Welke aanpak hanteert Athlon?

We wachten niet af en hebben een specifieke taskforce opgericht die de betrokken klanten proactief benadert, tot zelfs 9 à 12 maanden voor het voorziene einde van het contract. Daarmee onderscheiden we ons duidelijk. Wanneer het contract niet verlengd kan worden, bijvoorbeeld door te hoge technische kosten of risico’s, bieden we overbruggingsvoertuigen aan via onze Short Term Rental. We hebben onze Rental-vloot zelfs fors uitgebreid daartoe.

Zijn er nog oplossingen om de mobiliteit bij jullie klanten te verzekeren? Bijvoorbeeld bestuurderswissels?

Inderdaad. Met ons Athlon Car Switch-product is het perfect mogelijk om voertuigen binnen de firma door te schuiven naar andere medewerkers. Iemand die bijvoorbeeld al veel kilometers heeft gereden, kan wisselen met een collega waarvan de kilometerstand minder hoog is. De bluts wordt op die manier gecompenseerd met de buil, om het zo te zeggen, en je vermijdt dat de auto in het eerste geval moet worden ingeleverd door zijn hoge kilometerstand. Met Athlon Car Switch zorgen we ervoor dat de auto voor de wissel grondig wordt gereinigd en geïnspecteerd op eventuele schade, zodat de tweede bestuurder met een gerust hart de weg op kan.”

Zijn de prijzen van nieuwe auto’s niet fors gestegen? En hoe gaan jullie daarmee om?

Ja, we hebben de prijsstijgingen zien gebeuren. Voor dezelfde auto betaal je vandaag meer dan pakweg twee jaar geleden. Wij helpen onze klanten hiermee om te gaan, bijvoorbeeld door in het geval van toegenomen thuiswerk de contractuele kilometers te verlagen en/of de looptijd verlengen zodat ze de prijsstijging enigszins kunnen compenseren voor hun berijders.

Enerzijds zijn er dus die prijsstijgingen, anderzijds ook de duidelijk langere wachttijden. Betekent dat dat er een verschuiving plaatsvindt richting kleinere fleetmerken?

Die verschuiving is al een tijdje aan de gang en werd vooral gedreven door het aanbod van deze kleinere fleetmerken. Kijk maar naar Hyundai, Nissan en Kia, bijvoorbeeld, die zich duidelijk op de kaart hebben gezet dankzij hun ruime gamma aan plug-inhybride en elektrische voertuigen. Het zou me dan ook niet verwonderen mochten nu ook de Chinese merken stilaan vaste voet aan de grond krijgen bij ons. Ze zijn ver gevorderd in hun elektrificatie en ze kunnen vrij vlot leveren.

Lees hier het oorspronkelijke artikel.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy