maandag, 17 januari 2022

Mercedes succesvol met diesel-plug-ins

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Mercedes succesvol met diesel-plug-ins © Daimler AG
Mercedes is vandaag het enige merk op de markt dat nog plug-inhybrides met een dieselmotor aanbiedt. Die keuze valt blijkbaar in de smaak, aangezien bij elk model waar de keuze tussen benzine en diesel bestaat in 2021 voor meer dan 80 procent van de bestellingen voor de dieselmotor werd gekozen. De inschrijvingsmix bestond in 2021 voor 37,4 procent uit geëlektrificeerde auto’s.


In 2021 heeft Mercedes-Benz wereldwijd meer dan 2 miljoen Mercedes-Benz Cars en Vans aan klanten geleverd. Daarbij viel een sterke stijging in de levering van geëlektrificeerde voertuigen op. In 2021 werden wereldwijd niet minder dan 227.458 plug-inhybrides en volledig elektrische voertuigen verkocht door Mercedes-Benz Cars (2020: +69,3%) waarvan 48.936 batterij-elektrische voertuigen – een stijging van 154,8% ten opzichte van het jaar ervoor. 

In België leverde het merk 27.524 personenwagens (marktaandeel van 7,2 procent), waarbij 80 procent van de klanten professionals waren en 20 procent particulieren. De fleetmarkt blijft dus onverminderd erg belangrijk voor Mercedes.

37,4 procent geëlektrificeerde auto’s

Daar waar in 2020 iets meer dan 19 procent van de Mercedes-Benz inschrijvingen in ons land geëlektrificeerde wagens waren, is dat in 2021 opgelopen tot 37,4 procent; met 33 procent plug-inhybrides (2020: +57 procent) en 4,4% BEV (2020: + 135 procent). Als we enkel kijken naar de professionele klanten waren 42 procent van de inschrijvingen zogenaamde xEV’s, wat bij Mercedes staat voor plug-inhybrides of volledig elektrische voertuigen. 5 procent van de ingeschreven Mercedessen waren vorig jaar volledig elektrisch.

In 2021 werd in België 20 procent van de Mercedes-Benz Compact Cars ingeschreven met plug-in hybride aandrijving. De volledig elektrische modellen EQA en de nieuwe EQB vertegenwoordigen niet minder dan 5 procent van deze compactklasse. De compacte Mercedessen zijn er niet met een diesel-hybride aandrijving maar enkel met de benzine-hybride-aandrijflijn. Voor de populaire diesel-plugins moeten we dus naar de grotere modellen kijken. De C-Klasse, GLC, E-Klasse en GLE zijn namelijk naar keuze verkrijgbaar me een plug-inhybride combinatie van elektriciteit en diesel of elektriciteit en benzine. De S-Klasse is niet verkrijgbaar met de combinatie van een elektro- en een dieselmotor.

Plug-ins met diesel bijzonder populair

Voor de C-Klasse Berline en Break ligt het xEV aandeel op 38,5 procent met een verhouding van 19 procent PHEV benzine en 81 procent PHEV diesel. Bij de E-Klasse kon Mercedes vergelijkbare cijfers voorleggen met een aandeel van 44 procent PHEV (17 procent PHEV benzine en 83 procent PHEV diesel). 

De GLC deed het nog beter met een aandeel van 53 procent PHEV (13 procent benzine en 87 procent diesel). De absolute PHEV-kampioen bij Mercedes was de GLE met een verhouding van 80 procent plug-ins (86 procent diesel en 14 procent benzine).

  Aandeel PHEV

waarvan

waarvan

Model

in verkoop

PHEV Benzine

PHEV Diesel

C-Klasse

38,50%

19%

81%

E-Klasse

44%

17%

83%

GLC

53%

13%

87%

GLE

80%

14%

86%


Green charging

Sinds de aflevering van de elektrische EQA in het voorjaar van 2021 is Mercedes-Benz Belgium Luxembourg met een lokaal Green Charging-project van start gegaan. Iedere in België en Luxemburg geleverde Mercedes-EQ kan hierdoor 200.000 km CO2-neutraal geladen worden. 

Mercedes-Benz Belgium Luxembourg doet hiermee nog een schepje bovenop het internationale initiatief van Mercedes me Charge om EQ-rijders ‘groen’ te laten laden en zo de CO2-voetafdruk verder te verkleinen.

Garanties van Oorsprong

Mercedes-Benz Belgium Luxembourg zorgt er met het lokale Green Charging-initiatief voor dat alle laadsessies voor 200.000 km CO2-neutraal zijn, ongeacht de locatie of laadservice. Om dit te realiseren worden voor iedere geregistreerde Mercedes-EQ vooraf Garanties van Oorsprong (GvO) ingekocht. Deze Garanties van Oorsprong garanderen dat een gelijkwaardige hoeveelheid energie uit hernieuwbare bronnen aan het stroomnet wordt geleverd. Dit lost een belangrijke uitdaging in de dagelijkse praktijk op: het is immers niet altijd duidelijk of het voertuig met groene energie of juist met grijze energie uit traditionele bronnen, zoals gas- en kolencentrales, wordt geladen.

Deze Garanties van Oorsprong zijn uitsluitend afkomstig van zon- en windparken in de Benelux, waarmee een duurzame bijdrage aan het lokale leefmilieu wordt geleverd. Door CO2-neutraal te laden wordt ook de gebruiksfase verduurzaamd. Dat is een aanzienlijke stap in de juiste richting, want de huidige Europese energiemix toont aan dat bij volledig elektrische voertuigen zo’n 50 procent van de CO2-voetafdruk afkomstig is uit de gebruiksfase (daarbij wordt rekening gehouden met het feit dat de voertuigen zelf CO2-neutraal worden geproduceerd).

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy