Verwarm de batterij en het interieur voor
Bij de meeste elektrische auto’s kun je een tijdstip van vertrek instellen zodat de batterij en het interieur op voorhand kunnen worden opgewarmd, terwijl het voertuig nog is ingeplugd. Zo kun je massa’s energie besparen tijdens het rijden: er gaat veel minder batterijvermogen verloren aan het verwarmen van het interieur.
Gebruik de warmte slim
Omdat het warm houden van het interieur veel energie verbruikt, kun je de warmte beter strategisch gebruiken. Laat de verwarming tijdens het rijden continu op een laag niveau staan in plaats van hem voortdurend aan en uit te zetten. Dat kost immers meer energie. Gebruik de stoelverwarming en/of stuurverwarming als aanvulling – die zijn energiezuiniger dan de klimaatregeling.
Rij rustig
Lucht creëert meer weerstand als ze koud is dan bij hogere temperaturen, te wijten aan de grotere dichtheid. Als je je gebruikelijke snelheid met 10 tot 15 km/h verlaagt, kun je het rijbereik fors vergroten. De luchtweerstand neemt exponentieel toe met de snelheid.
Rem op de elektromotor
Door ver vooruit te kijken, kun je anticiperen op de situatie en geleidelijk aan afremmen. Een elektrisch voertuig kan op die manier energie terugwinnen uit de massatraagheid van het voertuig door zijn elektromotor(en) te gebruiken als dynamo. De energie wordt omgezet in elektriciteit en wordt opgeslagen in de accu. Dit zogenaamde regeneratieve remsysteem kan ook worden gebruikt bij bergafwaarts rijden.
Gebruik de gps van je auto
De meer geavanceerde elektrische wagens hebben een navigatiesysteem dat de werking van het elektrische aandrijfsysteem optimaliseert. De auto kan bijvoorbeeld proactief gaan uitbollen als de gps aangeeft dat je een bebouwde kom nadert. Ook kan het gps laadstops inplannen en ervoor zorgen dat de batterij wordt voorverwarmd, zodat je meteen met maximaal vermogen kunt laden aan een snellader.