vrijdag, 17 december 2021

Mercedes kiest voor agentschapsmodel en gaat rechtstreeks auto’s verkopen

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Mercedes kiest voor agentschapsmodel en gaat rechtstreeks auto’s verkopen © MediaInMotion
Mercedes-Benz en de Europese vereniging van Mercedes-dealers hebben een akkoord gesloten rond de introductie van het zogenaamde agentschapsmodel in Europa. Dat betekent dat de fabrikant zijn auto’s rechtstreeks zal verkopen aan de eindklanten. De verdelers werken in dat nieuwe model op een andere manier samen met de constructeur.


In het kader van de Europese block exemption-regels veranderde er de voorbije jaren al veel in de manier waarop auto’s verdeeld worden. De omslag die Mercedes nu maakt is best ingrijpend, want houdt in dat klanten hun nieuwe Mercedes personen- of bestelwagen niet langer van een concessiehouder zullen kopen, maar wel rechtstreeks van de constructeur. Ze kunnen hun auto echter nog steeds bij de merkverdeler laten leveren en die laatste blijft ook instaan voor de onderhouds- en herstellingswerkzaamheden. De wijzigingen zijn nodig omdat ook de wereld verandert, klinkt het. Het hele verkoopproces verloopt steeds meer online en de rol van de constructeur in de communicatie, prijszetting en in het beheer van de voorraad en het hele verkooptraject wordt steeds groter.

Overstap naar agentschapsmodel

De autofabrikant bereikte hierover een akkoord met de FEAC (Fédération Européenne des Amicales de Concessionnaires de Mercedes-Benz), de Europese dealervereniging van Mercedesverdelers. In de toekomst zal in de kader van deze overeenkomst overgestapt worden naar het zogenaamde agentschapsmodel waarbij de klant rechtstreeks in contact staat met het merk, on- en offline.

In de klassieke werkwijze kopen de verdelers hun auto’s bij de constructeur of invoerder en zijn ze zelf verantwoordelijk voor het financieren van hun stock, het toekennen van eventuele kortingen en het voeren van de promotie rond de verkoop. De marge van een dealer bestaat vandaag uit een percentage van de verkoopprijs die varieert in functie van de behaalde doelen en de aan de klant toegekende korting.

In het nieuwe agentschapsmodel wordt een groot deel van die kosten gedragen door de constructeur zelf. De dealers krijgen dan een vergoeding per verkochte auto die via hun kanaal geleverd wordt en blijven de verdiensten van de naverkoopactiviteiten ontvangen. 

Akkoord met de dealervereniging

De dealervereniging gaat akkoord met dit nieuwe model omdat de verdelers daarin minder kosten hebben voor stockfinanciering en -beheer en promotie, wat de lagere verdienste per verkochte auto compenseert. Volgens Mercedes kunnen dealers zich zo ook meer toeleggen op de kwaliteit van de dienstverlening aan de klanten en zal er een grotere prijstransparantie zijn terwijl klanten door het online aanbod ook uit een veel groter modellenaanbod uit voorraad zullen kunnen kiezen.

Het nieuwe distributiemodel zal klanten dus toelaten om het hele verkooptraject wanneer ze dat willen online te doorlopen, maar het blijft vanzelfsprekend ook mogelijk om op de klassieke wijze via een verdeler te passeren.

Het nieuwe agentschapsmodel is vandaag al als pilootproject geïntroduceerd in Zweden, Oostenrijk, Zuid-Afrika en India en zal in 2023 ook in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk ingevoerd worden. Tegen eind 2023 wil de fabrikant dat meer dan 50 procent van de nieuwe Mercedessen volgens het nieuwe agentschapsmodel verkocht wordt. Wanneer België aan de beurt komt is nog niet bepaald.

Ook andere merken stappen over naar een dergelijk agentschapsmodel. Zo heeft Stellantis, de groep achter de PSA-merken Peugeot, Citroën, Opel en DS en de FCA-merken Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Maserati en nog een reeks anderen alle dealercontracten opgezegd tegen juni 2023 om vanaf 2026 eveneens over te stappen op een agentschapsmodel.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy