vrijdag, 29 oktober 2021

Daar is hij dan: bZ4X is eerste elektrische Toyota

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Daar is hij dan: bZ4X is eerste elektrische Toyota © Toyota
We hebben er lang op moeten wachten, maar nu is hij klaar. De bZ4x is de eerste van een reeks elektrische auto’s die Toyota in de komende jaren zal introduceren. Hij wijdt een nieuw elektrisch platform in en komt met voor- of vierwielaandrijving en een 71,4 kWh grote batterij.



TOY bZ4X 2021 PRELAUNCH HUB BRAND IMG KV Profile staticToyota is wereldmarktleider bij de hybrides maar stond nog nergens bij de elektrische auto’s. Daar wil het merk nu verandering in brengen met de bZ4x, waarbij de “b” en de “Z” verwijzen naar “beyond Zero”, waarmee Toyota aangeeft dat het bij hen niet alleen om zero emissie draait, maar dat ze ook verder willen gaan (het “beyond”-gedeelte), om de levenskwaliteit van gemeenschappen over heel de wereld te verbeteren. Of dit meer dan marketingpraat is moet in de komende jaren duidelijk worden.
TOY bZ4X 2021 PRELAUNCH HUB BRAND IMG KV Profile dynamicIn ieder geval is de bZ4x de allereerste EV van het merk die op die manier Toyota’s multitechnologie-aanpak uitbreidt van klassieke motoren, hybrides, auto’s op waterstof en (recent ook) plug-inhybrides naar volledig elektrische modellen, die gebouwd zullen worden op Toyota’s nieuwe, specifiek voor EV’s ontwikkelde platform, e-TNGA. De flexibiliteit van dat onderstel laat toe om heel wat varianten en verschillende koetswerken te bouwen op dezelfde basis, en het Toyota-gamma zo versneld uit te breiden met een reeks EV’s.
TOY bZ4X 2021 PRELAUNCH HUB BRAND IMG KV Profile chargingGeïnspireerd door de RAV4

De bZ4x is een SUV, wat niet onlogisch is gezien de populariteit van dat koetswerktype. Op designvlak is hij duidelijk de mosterd gaan halen bij de succesvolle RAV4, die aan de zijkant heel wat gelijkenissen vertoont met de elektrische Toyota die wel 85 mm lager is dan de RAV4, een 160 mm langere wielbasis heeft en met korte overhangen voor- en achteraan uitpakt. Vooraan krijgt de bZ4x een zo goed als volledig gesloten front met een sterke horizontale nadruk en “hammerhead”-vormgeving met in donkere kleur geaccentueerde zijkanten. De motorkap ligt ook 50 mm lager dan die van de RAV4.
TOY bZ4X 2021 PRELAUNCH HUB BRAND IMG Detail Interior 07De koffer kan in standaardconfiguratie 452 liter bevatten en Toyota belooft veel beenruimte voor de passagiers achterin door een afstand van één meter tussen de heupen van de voorste en achterste inzittenden.
TOY bZ4X 2021 PRELAUNCH HUB BRAND IMG KV Interior DashBinnenin valt het smalle en ver naar voren ingeplante digitale dashboard van zeven duim meteen op. Het staat veel verder naar de voorruit toe dan we gewoon zijn, wat volgens Toyota zorgt dat het ook veel beter in het zicht van de bestuurder ligt, die zijn blik nog amper of niet van de weg moet halen om de noodzakelijke rijinformatie te zien. Op die manier is ook een head-updisplay overbodig geworden.
TOY bZ4X 2021 PRELAUNCH HUB BRAND IMG Detail Interior 01Steer-by-wire

De zonder enige twijfel het meest in het oog springende nieuwigheid op de bZ4x is het “One Motion Grip”-steer-by-wire-systeem dat “op een latere datum” in Europa verkrijgbaar zal worden als alternatief voor het klassieke stuurwiel. De bZ4x wordt de eerste Toyota die over die voorziening kan beschikken. Bij de One Motion Grip is er geen directe link meer tussen het stuur en de voorwielen, en regelt de elektronica de stuurhoek van de wielen in functie van de aan het stuur gegeven input, waardoor volgens Toyota meer beenruimte vrijkomt, de rijhouding verbetert en ook het in- en uitstappen makkelijker wordt. Het klassieke stuur is in combinatie met die voorziening vervangen door een klein, hoekig exemplaar dat erg futuristisch aandoet maar volgens Toyota makkelijker is dan een klassiek stuur en bij het afdraaien niet meer vereist dat je je handen verplaatst, doordat het draaien van aanslagpunt tot aanslagpunt in 150 graden kan. We zijn erg benieuwd naar deze steer-by-wire technologie, die ook al door Infiniti gebruikt werd maar daar niet echt wist te overtuigen. 
TOY bZ4X 2021 PRELAUNCH HUB BRAND IMG Detail Exterior 0871,4 kWh voor 450 kilometer

De lithium-ionbatterij van de bZ4x is onder de wagenvloer tussen de assen ingeplant en zou volgens de fabrikant zelfs na tien jaar of 240.000 kilometer 90 procent van zijn initiële capaciteit behouden. Ze heeft een inhoud van 71,4 kWh en zou daarmee voor een WLTP-rijbereik van “meer dan” 450 kilometer garant staan. De energiedorst wordt getemperd door een standaard warmtepomp die ook bij koude temperaturen het interieur verwarmt zonder de batterij uit te putten. De batterij zelf is watergekoeld en kan snelladen aan 150 kW, waarmee tot 80 procent opgeladen kan worden in 30 minuten. Voor AC-laden wordt vanaf het vierde kwartaal van 2022 een 11 kW-driefasenlader voorzien.

Optioneel wordt ook een dak met zonnepanelen verkrijgbaar, waarbij de zonne-energie gebruikt wordt om de batterij van de auto op te laden en ook voor stroom kan zorgen wanneer het contact uitgeschakeld is. Volgens Toyota kunnen die zonnepanelen over een heel jaar voor 1.800 gratis kilometers zorgen.
TOY bZ4X 2021 PRELAUNCH HUB BRAND IMG Detail Exterior 04Voor- of vierwielaandrijving

De bZ4x komt er als voor- of vierwielaandrijver, waarbij een tweede elektromotor op de achteras de vierwielaandrijving verzekert.

De voorwielaangedreven bZ4x gebruikt een elektromotor van 150 kW (204 pk) en 265 Nm om de voorwielen aan te drijven. Hij haalt de 100 km/h vanuit stilstand in 8,4 seconden en stoomt door tot 160 km/h. 

De vierwielaandrijving werd samen met Subaru ontwikkeld. De bZ4x AWD gebruikt gescheiden elektromotoren van 80 kW elk op de voor- en achteras. Samen leveren die 160 kW (217,5 pk) en 336 Nm koppel, terwijl de topsnelheid ongewijzigd blijft maar de nul naar honderd-sprint hier 7,7 seconden duurt. Voor moeilijke rijomstandigheden zijn verschillende rijmodi voorzien in de XMODE-functionaliteit die de aandrijfkrachten anders verdeelt in sneeuw en modder of bij offroadrijden. 

Als zichzelf respecterende elektro-auto biedt hij ook de mogelijkheid om aan “single pedal drive” te doen, waarmee je dus kan accelereren en vertragen door enkel met het gaspedaal te spelen.

Meer info volgt in aanloop naar de marktintroductie ergens volgend jaar. De bZ4x krijgt een digitale Europese première op 2 december.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy