woensdag, 27 oktober 2021

Mercedes C-klasse nu ook als plug-inhybride te krijgen

Geschreven door  Benjamin Uyttebroeck
Mercedes C-klasse nu ook als plug-inhybride te krijgen © Daimler
De onlangs onthulde nieuwe generatie van de Mercedes C-klasse is voortaan ook te bestellen als plug-inhybride. Deze keer is de hybride aandrijving naadloos geïntegreerd zodat er geen balk meer de koffer ontsiert.

21c0295 008lrDe berlineversie is per direct leverbaar, op de break is het wachten tot het einde van jaar. In een later stadium volgen er ook plug-ins met een dieselmotor.

De C 300 e in cijfers

Om direct met de twee belangrijkste cijfers in huis te vallen: de C 300 e heb je vanaf € 55.055 voor de berline of € 56.507 voor de break. Elektrisch brengt hij je zo’n 100 km ver – een respectabele actieradius en ruim binnen de pendelafstand van de gemiddelde Belg.

Deze nieuwe PHEV combineert een tweeliter-viercilinder van 204 pk (150 kW) en een koppel van 320 Nm met een elektromotor van 129 pk (95 kW) en 440 Nm. Volgens de bijzondere wiskunderegels die enkel in de autosector gelden, levert dat een totaalvermogen op van 313 pk (230 kW) en een koppel van 550 Nm.

In zijn berlinejasje brengt hij je in 6,2 seconden van 0 naar 100 km/u. De break doet er 0,1 seconde langer over. Zijn topsnelheid bedraagt 245 km/u (de break is 5 km/u “trager”) en in volledig elektrische modus haal je 140 km/u.

Halfuurtje snelladen

De batterij van de C 300 e is 25,4 kWh groot en kan aan een snellader gehangen worden, iets wat weinig plug-ins hem nadoen. Een halfuurtje laden moet dan volstaan om de batterij volledig op te laden.

De auto kan zelf naar de elektrische rijmodus omschakelen wanneer dat het meest geschikt is, op basis van navigatiegegevens, topografie, snelheidsbeperkingen en verkeersomstandigheden.

Zoals dat bij volledig elektrische auto’s gebruikelijk is, kun je de C300e met een pedaal besturen: als de voet van het gaspedaal wordt gehaald, remt de auto zo sterk af dat de voetrem vaak niet meer nodig is. De mate waarin op deze manier stroom terug naar de batterij wordt gezonden, kan door de bestuurder ingesteld worden.

Vaarwel, balk in de koffer

De plug-in van de vorige C-klasse had als grootste minpunt de erg grote balk die dwars door de koffer liep waarin het accupack was ingebouwd. Nu is de koffervloer wel volledig vlak, wat 45 liter extra bagagevolume oplevert en de totale inhoud op 360 liter brengt of 1375 liter met neergeklapte achterbank.

Wij kijken ernaar uit de C 300 e aan een uitgebreide rijtest te kunnen onderwerpen. Tot dan lijkt het alvast een veelbelovende toevoeging aan het lijstje PHEV’s voor het middenkader.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy