dinsdag, 21 september 2021

Zelfrijdende VW ID.BUZZ vanaf 2025 klaar voor personenvervoer

Geschreven door  Dieter Quartier
Zelfrijdende VW ID.BUZZ vanaf 2025 klaar voor personenvervoer © Volkswagen AG
Over een jaar of vier zou je in Hamburg gebruik moeten kunnen maken van een autonome ID.BUZZ als taxi binnen de MOIA-vloot. Tot het zover is, kun je met enig geluk een van de vijf prototypes kruisen in München. 

Het project is een samenwerking tussen VW Bedrijfsvoertuigen, Argo AI en MOIA. Het zelfbesturingssysteem is afkomstig van Argo AI en omvat een reeks sensoren, software en computerplatforms die zorgen voor een 360-gradenherkenning van de omgeving van het voertuig om acties van voetgangers, fietsers en voertuigen te voorspellen, en de motor, remmen en besturing te regelen - zodat het voertuig zich veilig en natuurlijk in het stadsverkeer beweegt.


De BUZZ zou eerst in dienst genomen worden door MOIA, het ‘nieuwemobiliteitsdepartement’ van de VW Group dat met diverse nieuwe transportmodi experimenteert en zijn pijlen vooral op deelmobiliteit richt.

München als testlabo

Argo beschikt over een negen hectare groot afgesloten parcours op de luchthaven van München om een verscheidenheid van typische Europese verkeerssituaties te testen. 

"De nieuwe ID.BUZZ AD-testvloot is een mijlpaal in onze samenwerking met Volkswagen Bedrijfsvoertuigen", zegt Bryan Salesky, oprichter en CEO van Argo AI. “Voortbouwend op onze vijf jaar ontwikkeling en de lessen die we hebben geleerd van onze activiteiten in grote, complexe Amerikaanse steden, zijn we verheugd om nu te beginnen met testen in de straten van München ter voorbereiding op de lancering van de zelfrijdende commerciële Ridepooling-Service met MOIA."

Veiliger dan menselijke bestuurder

Volgens VW kan het verkeer in binnensteden worden ontlast en tegelijk veiliger gemaakt door collectief te rijden. "Een omgevingsdetectiesysteem bestaande uit veertien camera's, zes lidar- en elf radarsensoren, verdeeld over het hele voertuig, kan veel meer waarnemen dan een menselijke bestuurder vanuit zijn stoel kan", aldus Christian Senger, hoofd Autonoom Rijden bij VW Bedrijfsvoertuigen. 

Terwijl VW en Argo AI zowel het autonome voertuig als het Self-Driving-System ontwikkelen, is MOIA de partner voor een autonome mobiliteitsdienst. De Volkswagen-dochter heeft uitgebreide ervaring op het gebied van mobiliteitsdiensten en vlootbeheer.

Hamburg krijgt de primeur

In een zeer korte tijd heeft MOIA Europa's grootste volledig elektrische Ridepooling-Service met chauffeurs opgebouwd en miljoenen passagiers vervoerd. MOIA zal naar verwachting vanaf 2025 de eerste gebruiker zijn van de ID.BUZZ. "We brengen onze expertise in bij de samenwerking met Argo AI en VW en zullen een autonome mobiliteitsdienst ontwikkelen naast onze reguliere dienst," zegt MOIA CEO Robert Henrich. 

"Steden over de hele wereld willen hun vervoer efficiënter en klimaatvriendelijker maken. Een autonome vervoersdienst kan de stedelijke mobiliteit verbeteren, de verkeersveiligheid verhogen en zo steden nog leefbaarder maken. Hamburg zal de eerste stad zijn die gebruik maakt van onze autonome Ridepooling-Service met een ID.BUZZ AD."

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy