vrijdag, 09 juli 2021

Mustang Mach-E GT: 487 meesterlijk beheerste elektrische pony’s

Geschreven door  Dieter Quartier
Mustang Mach-E GT: 487 meesterlijk beheerste elektrische pony’s © Ford

487 pk, 860 Nm en een extra sportieve afstelling: dat is wat Ford aanbiedt met de GT-versie van de elektrische Mustang Mach-E, die voor € 73.000 op je oprit staat.

Ford Mustang Mach E GT 2021 11Met meer koppel dan om het even welk model voor de weg dat Ford ooit in Europa heeft aangeboden sprint de Mustang Mach-E GT van 0 naar 100 km/h in 3,7 seconden. Twee motoren, vierwielaandrijving,  een geavanceerde adaptieve MagneRide-ophanging en een uiterst performant remsysteem van Brembo geven hem samen de respons en de wendbaarheid van een sportauto, zegt Ford.

Bovendien stuurt de unieke afstelling van de aandrijflijn op de Mustang Mach-E GT een groter deel van het koppel naar de achterwielen dan bij de andere vierwielaangedreven versies van de Mustang Mach-E, met ondersteuning van speciaal ontwikkelde banden die het extreme koppel over het wegdek kunnen verdelen.

Tot de aangepaste specificaties behoren de Ford Performance-sportzetels, de standaard 20" lichtmetalen velgen en de exclusieve koetswerkkleuren Grabber Blue en Cyber Orange. We zijn vooral benieuwd naar het zitmeubilair, want de standaardstoelen in de gewone Mach-E’s bieden niet de meest uitgesproken ondersteuning.

MagneRide-dempers en Pirelli-banden

Onze test met de AWD-versie van de Mustang Mach-E bracht een vrij stugge achterophanging aan de oppervlakte. De GT doet een beroep op een heel andere set-up. Hij gebruikt MagneRide-dempers met daarin een magnetorheologische vloeistof, die elektronisch worden aangestuurd om in real time te reageren op veranderende wegomstandigheden.

Ook de specificaties van de remmen en banden zijn uniek voor de Mustang Mach-E GT. Ford werkte samen met Pirelli om een op maat gemaakte 245/45 R20-sloefen te ontwikkelen, specifiek afgestemd op het extra vermogen, koppel en de vierwielaandrijving van het model. Ze bieden meer grip en zijdelingse stabiliteit voor een sportief weggedrag. De geventileerde Brembo-remschijven vooraan zijn ook groter dan op de gewone Mustang Mach-E’s, met een diameter van 385 millimeter.

88 kWh en 500 kilometer 

De batterij van de Mustang Mach-EGT heeft standaard een netto capaciteit van 88kWh en is goed voor een groot WLTP-rijbereik van 500 kilometer. Opladen met een vermogen tot 150 kW levert al binnen ongeveer 10 minuten een gemiddeld rijbereik van 99 km op en brengt de batterijcapaciteit in zo’n 45 minuten van 10 naar 80 procent.

De gloednieuwe oliegekoelde synchroonmotor met permanente magneet op de achteras bereikt zijn maximumkoppel in 0,5 seconden. Die op de vooras voorziet de voorwielen onafhankelijk van nog extra vermogen, koppel en tractie voor naadloze acceleraties en beter bochtenwerk. 

Untamed Plus-modus

De aandrijflijn is geconfigureerd om stapsgewijs meer koppel naar achteren te sturen wanneer de bestuurder respectievelijk voor de rijmodus Whisper, Active of Untamed kiest. Zo varieert het rijgedrag van dat van een klassieke SUV met overwegend voorwielaandrijving tot dat van een dynamische sportcoupé met overwegend achterwielaandrijving.

In een Mustang Mach-E GT krijgt de bestuurder daar nog de exclusieve Untamed Plus-modus bovenop. Terwijl de Untamed-modus de stuurinrichting aanscherpt, de gasrespons verbetert, de ophanging stugger maakt en het geluid in het interieur optimaliseert, stemt de Untamed Plus-functie de aandrijflijn af om het vermogen en het koppel consequenter te leveren op het circuit, in situaties die zich herhalen en veel vermogen vereisen. Ze past ook de tractie-en stabiliteitscontrole aan zodat die zo weinig mogelijk ingrijpen en circuitliefhebbers “hun ding laten doen”. 

De Mustang Mach-E GT is vanaf nu te bestellen met een startprijs van € 73.000. De leveringen beginnen later dit jaar.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy