woensdag, 30 juni 2021

Skoda Kodiaq facelift: nieuwe uitrusting, vegan-optie maar geen plug-inhybride

Geschreven door  Dieter Quartier
Skoda Kodiaq facelift: nieuwe uitrusting, vegan-optie maar geen plug-inhybride © SKODA
Het paradepaard binnen Skoda’s SUV-gamma poedert halverwege zijn carrière zijn neus bij. De uitrusting werd geactualiseerd en er is keuze uit zes afwerkingsniveaus, die variëren van sober tot sportief en elegant. Voor het eerst kun je ook vegan gaan, maar de PHEV-boot wordt afgehouden.



De opgefriste Kodiaq herken je aan het hertekende front met een meer rechtopstaand, zeshoekig radiatorrooster. De slankere, meer dynamisch ogende koplampen zijn nu standaard uitgerust met ledtechnologie en voor het eerst in de Kodiaq zijn er full-ledmatrixkoplampen verkrijgbaar. 
skoda kodiaq dpl 86Er zijn ook nieuwe lichtmetalen velgen met verwijderbare covers die de stroomlijn verbeteren. Steken ook een handje toe: de hertekende bumpers, een nieuwe, zwartglanzende achterspoiler en zijvinnen langs de achterruit.
skoda kodiaq dpl 108Eco én luxe

Nieuwe decoratieve bekleding, extra contrasterende stiknaden en het uitgebreide gamma aan mogelijkheden van de led-sfeerverlichting geven moderne visuele toetsen in het interieur. Voor het eerst staan in de optielijst ergonomische stoelen in geperforeerd leder met meervoudige elektrische verstelling, ventilatie en massagefunctie. 

Skoda heeft het ook over zogenaamde Eco-stoelen, die als optie verkrijgbaar zijn op de Ambition en Style. Die zijn vervaardigd uit hoogkwalitatieve gerecycleerde materialen. Benieuwd hoe deze eruitzien en aanvoelen. 

Bijgewerkte motoren

De sportieve topversie, de RS, ruilt zijn diesel in voor een TSI-viercilinder op benzine met 180 kW (245 pk). Deze motor is ruim 60 kilo lichter en biedt betere rijprestaties. Net zoals de vier andere krachtbronnen – de twee benzinemotoren van 110 kW (150 pk) en 140 kW (190 pk) en de twee diesels met vermogens van 110 kW (150 pk) en 147 kW (200 pk) – komt de tweelitermotor in de Kodiaq RS ook van de jongste, efficiëntere EVO-generatie van de Volkswagen-groep met een lagere uitstoot.

De stikstofoxiden die door de twee dieselmotoren worden uitgestoten liggen duidelijk onder de voorgeschreven normen dankzij de ‘twin dosing’-uitlaatgasnabehandeling met AdBlue. Ze zouden dus future-proof moeten zijn.

Van een plug-inhybride is geen spoor, terwijl de VW Tiguan en de Seat Tarraco wél recht hebben op een PHEV-versie. De wegen van de marketingboys zijn soms ondoorgrondelijk.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy