donderdag, 24 juni 2021

Vanaf wanneer worden er meer elektrische dan klassieke auto’s verkocht?

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Vanaf wanneer worden er meer elektrische dan klassieke auto’s verkocht? © MediaInMotion
Volgens een nieuwe internationale studie van Ernst & Young zullen elektrische voertuigen tegen 2033 de wereldmarkt overheersen. Dat is niet minder dan vijf jaar vroeger dan eerst werd gedacht. In 2045 zouden niet-elektrische auto’s minder dan één procent van de wereldwijde automarkt uitmaken.



De druk op automobilisten om hun diesel- en benzinewagens snel te vervangen door elektrische exemplaren stijgt. Dat gebeurt in de eerste plaats door strengere regels en -zeker in onze contreien- door het ontmoedigen van de aankoop van niet-elektrische auto’s, en in sommige regio’s, zoals in Duitsland, door het sterk ondersteunen van elektrische auto’s met aankooppremies. 

Anderzijds worden de constructeurs verplicht om de CO2-uitstoot van hun auto’s drastisch te verlagen, op straffe van hoge boetes. Dat terugdringen van de CO2 lukt op korte termijn enkel door elektrificatie. Dat is niet alleen in Europa zo, maar ook in China bijvoorbeeld.

Door die wereldwijde tendens stijgt de vraag naar elektrische auto’s sterk en zullen er al in 2033, vijf jaar vroeger dan initieel verwacht, wereldwijd meer elektrische auto’s verkocht worden dan benzines of diesels.

Dat blijkt althans uit een artikel van Bloomberg dat zich baseert op een uitgebreide studie van Ernst & Young die stelt dat de verkoop van elektrische auto’s de modellen met verbrandingsmotoren binnen 12 jaar niet alleen in Europa, maar ook in China en de Verenigde Staten, de grootste automarkten te wereld, ingehaald zal hebben.

EY voorspelt daarnaast dat de verkoop van niet-elektrische auto’s tegen 2045 gekelderd zou zijn tot minder dan 1 procent van de wereldwijde automarkt.

Europa aan de leiding 

Volgens de studie van EY zal Europa de leiding nemen in de overstap naar elektrische auto's, en zullen zero-emissie modellen bij ons al in 2028 de andere aandrijfsystemen overvleugelen. Vanaf 2031 zou de Chinese EV-markt in volume die van Europa overtreffen. Het moment waarop de Chinezen meer elektrische dan auto’s met een verbrandingsmotor kopen zou er 2033 komen.

Datzelfde omslagpunt komt er volgens de studie in de Verenigde Staten pas in 2036.

Dat VS achterloopt komt door de versoepelingen rond uitstootbeperkingen die Donald Trump doorvoerde. De nieuwe president, Joe Biden, heeft zich wel opnieuw aangesloten bij het klimaatakkoord van Parijs, en wil ook zwaar investeren in de switch richting elektrische mobiliteit, maar dat zal dus meer tijd vragen dan in Europa of China, volgens de studie. 

Benzine en diesel in 2025 nog goed voor 2/3

Volgens de studie zouden benzine- en dieselauto's in 2025 nog goed zijn voor ongeveer twee derde van alle inschrijvingen van lichte voertuigen, wat wel een daling met 12 procentpunt is ten opzichte van vijf jaar eerder. Het is dus vooral tussen 2025 en 2030 dat de EV’s hun aandeel snel zullen zien stijgen. EY denkt dan ook dat de niet-EV’s tegen nog maar goed zullen zijn voor minder dan de helft van het totale aantal inschrijvingen van lichte voertuigen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy