woensdag, 02 juni 2021

Alle info over BMW’s elektrische vlaggenschip, de iX

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Alle info over BMW’s elektrische vlaggenschip, de iX © BMW Group
Veel nieuws vandaag uit München. Samen met de specificaties en prijzen van de nieuwe elektrische i4 kregen we vandaag ook alle info over de allereerste iX, BMW’s elektrische vlaggenschip.

P90422143 highResVanaf november zal niet alleen de i4 bij ons in de showrooms staan. Ook de iX maakt dan zijn debuut. Deze grote elektro-auto is het elektrische topmodel van BMW en lokte bij zijn eerste presentatie enkele maanden geleden al veel reacties uit door zijn controversiële design.

Dat zal nu niet anders zijn, maar aangezien over smaken en kleuren nooit eensgezindheid bereikt kan worden zullen we het hier eens niet over die uiterlijke ontwerpkeuzes hebben, maar wel over de gebruikte technologie en uitrusting van de iX.
P90422167 highResFuturistisch interieur

Binnenin is de 4,95 meter lange en 1,96 meter brede iX erg ruim. Hij kreeg nieuwe stoelen met ingewerkte hoofdsteunen en door het ontbreken van een middentunnel en de wielbasis van 3.000 mm is er extra beenruimte en meer plaats voor opbergvakken. Opvallend zijn ook het zeshoekige stuurwiel en het gebogen display. Klanten zullen uit drie verschillende bekledingen kunnen kiezen om het interieur te personaliseren. Het optionele Diamond Surround Sound-systeem van Bowers & Wilkins belooft een unieke klankervaring door luidsprekers in de hoofdsteunen en een 4D-audiofunctie met basshakers in de voorstoelen.
P90422145 highResOntwikkeld als EV

De iX werd van bij het begin ontwikkeld als zuiver elektrische auto en beschikt over heel wat innovaties op het gebied van autonoom rijden, connectiviteit en digitale diensten. Hij zal bij de lancering verkrijgbaar zijn in twee modelvarianten. Die beschikken altijd over vierwielaandrijving met een intelligente sturing die een volledig variabele krachtoverbrenging tussen voor- en achterwielen mogelijk maakt.

De aluminium spaceframeconstructie en het gebruik van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) voor het dak, de flanken en de achterkant zorgt voor een grotere stijfheid en een lager totaalgewicht, al blijft de iX met een gewicht van zo’n 2,5 ton een erg zware auto, wat onvermijdelijk is met een groot batterijpack.

Het chassis heeft een vooras met dubbele wishbones, een vijfpunts-achteras, schokdempers met liftfunctie en een elektronisch bekrachtigd Servotronic-stuur met variabele overbrengingsverhouding. Als optie kan ook voor luchtvering en elektronisch gestuurde schokdempers gekozen worden.
P90422161 highResStandaard heeft de iX velgen van 20 duim maar optioneel kunnen ook Air Performance-velgen van 21 of zelfs 22 duim met geluidsarme banden met een laag schuim aan de binnenzijde gemonteerd worden.

Twee varianten

De krachtigste BMW iX xDrive is de “50”. Die levert met zijn twee elektromotoren 523 pk (385 kW) en 765 Nm en accelereert in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/h terwijl de topsnelheid elektronisch beperkt werd tot 200 km/h. De prijs van dat (voorlopige) topmodel bedraagt minimaal € 97.950.

De hoogspanningsbatterij is er eentje van de vijfde generatie bij BMW. Ze heeft een energiedichtheid die zo’n 40 procent hoger ligt dan bij de huidige i3 en is bij de krachtigste variant van de iX erg groot, met een bruto-inhoud van 111,5 kWh waarvan netto 105,2 kWh bruikbaar zijn. Het rijbereik van de krachtigste variant bedraagt daardoor 630 kilometer bij een minimaal opgegeven verbruik van 19,8 kWh (tot 23,0 kWh) per 100 kilometer.

Het basismodel wordt de xDrive 40 die verkrijgbaar is vanaf € 81.200. Die heeft eveneens twee motoren maar doet het met 326 pk (240 kW). Hij heeft ook een flink maximumkoppel van 630 Nm en sprint naar de honderd in 6,1 seconden terwijl de top elektronisch beperkt is tot 200 km/h. De batterij van deze versie is een stuk kleiner, met bruto 76,6 kWh en netto 71 kWh voor een rijbereik van maximaal 425 kilometer. Het opgegeven verbruik ligt tussen de 19,4 en 22,5 kWh/100 km.
P90422166 highResHet opladen van de batterij kan op de iX xDrive50 met een capaciteit tot 200 kW, terwijl dat bij de iX xDrive40 aan 150 kW kan. Zo kan het laadniveau van de batterij van 10 tot 80 procent worden verhoogd in 35 minuten bij de “50” en in 31 minuten bij de “40”. Net als de i4 krijgt ook de iX bij ons een BMW-oplaadkaart met BMW-voorkeurtarieven en een interne lader die snelheden tot 11 kW aankan.
P90422170 highResVernieuwd iDrive, talloze rijhulpsystemen

Tegelijk met de i4 is ook in de iX voor het eerst de nieuwe generatie van BMW’s iDrive-besturingssysteem ingebouwd. Het is gebaseerd op BMW’s Operating System 8 en heeft een BMW Curved Display als bedieningspaneel maar kan natuurlijk ook met de stem bediend worden. Dat Curved Display is een digitaal scherm dat bestaat uit een informatiedisplay van 12,3 duim en een bedieningsdisplay van 14,9 duim die allebei achter een glazen plaat zitten en naar de bestuurder gericht zijn.

Met de nieuwe technologische toolkit biedt de iX ook doorgedreven automatisatie met op termijn de mogelijkheid om te evolueren naar Niveau 3-functionaliteit voor autonoom rijden. Met vijf camera’s, vijf radarsensoren en twaalf ultrasone sensoren wordt de omgeving van de auto voortdurend gescand, en de rijhulpsystemen zijn erg uitgebreid. De botswaarschuwing detecteert nu tegenliggers wanneer de auto links afslaat (in landen waar rechts gereden wordt), maar ziet ook fietsers en voetgangers wanneer je rechts wil afslaan. Nieuw is de Exit Warning-functie, die waarschuwt voor fietsers of voetgangers wanneer de deuren wordt geopend. Ook de zogenaamde Remote Theft Recorder is nieuw. 

Later volgt nog een iX M60-topuitvoering die meer dan 600 pk zal leveren. Alle iX-modellen worden in het Duitse Dingolfing geproduceerd met groene stroom en kobalt en lithium uit gecontroleerde bronnen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy