dinsdag, 11 mei 2021

Wat bepaalt hoe snel je elektrische auto oplaadt?

Geschreven door  Dieter Quartier
Wat bepaalt hoe snel je elektrische auto oplaadt? © Porsche AG
Het succes van EV's zal grotendeels afhangen van de beschikbaarheid van laadinfrastructuur enerzijds, en de snelheid van het laden anderzijds. Sommige oplaadstations kunnen al 350kW leveren, waardoor je in 15 minuten 300 km rijbereik hebt, maar dat betekent niet dat je auto daadwerkelijk tegen die snelheid kan opladen.

Er zijn immers verschillende factoren die de laadsnelheid van je elektrisch voertuig bepalen. Enerzijds is er de output van het station en anderzijds de inputbeperkingen van je auto, maar ook de buitentemperatuur, de bezetting van het laadstation, de laadtoestand en andere elementen hebben een enorme impact. 
  1. De output van het laadstation. Die varieert meestal van 3,7 tot 11kW in het geval van wisselstroom (AC, gewoon laden) en tussen 50 en 150kW wanneer het gelijkstroom (DC, snelladen) betreft. 
  2. De bezetting van het laadstation. Als een laadstation door meerdere EV's tegelijk wordt gebruikt, wordt het beschikbare vermogen meestal (maar niet altijd) over de voertuigen verdeeld. Als er bijvoorbeeld 100 kW beschikbaar is en je moet het station delen met een andere EV, kan het zijn dat je genoegen moet nemen met slechts 50 kW (ook al is het in werkelijkheid niet altijd 50-50 omdat de laadsnelheid voortdurend varieert).
  3. De laadcapaciteit van je EV. Of je nu AC of DC laadt, het is je auto die bepaalt hoeveel kW er wordt afgenomen. Met andere woorden, als de hardware van je auto beperkt is tot 50 kW, dan is dat hoeveel je van het station zult krijgen, ook al kan het 100 kW leveren. In het geval van AC-laden is er een bottleneck te wijten aan het feit dat de wisselstroom eerst moet worden omgezet in gelijkstroom om de batterij te voeden. Daarvoor heb je een boordlader nodig en In de meeste gevallen kan die tot 7,4 kW aan voor eenfasige stroom en 11 kW voor driefasige stroom. Alleen de duurdere modellen kunnen 22kW aan.
  4. De laadtoestand (State of Charge) van de accu.Aanvankelijk gaat het laden snel, maar daarna gaat het langzamer - meestal vanaf 80% SoC. Het batterijbeheersysteem vertraagt het opladen naar het einde toe om de batterijcellen niet te overbelasten of te oververhitten. 
  5. De batterijgrootte. Hoe groter de accu, hoe groter het aantal cellen en hoe sneller hij kan worden bijgevuld. Je kunt het vergelijken met het vullen van een glas water. Hoe groter het glas, hoe verder je de kraan open kunt zetten om het debiet te verhogen zonder te morsen.  
  6. De buitentemperatuur. Een batterij werkt het best als de temperatuur niet te hoog en niet te laag is. In de praktijk is dat vaak tussen 20°C en 30°C. In de winter kan een accu erg koud worden, wat het laden sterk kan vertragen. Omgekeerd kan een accu op een zomerse dag erg warm worden, wat ook een negatief effect kan hebben op de laadsnelheid. Sommige voertuigen hebben klimaatregeling voor hun accu's, waardoor de invloed van de buitentemperatuur wordt beperkt. 
  7. De systeemspanning. Terwijl de meeste EV's op 400V werken, hebben de Porsche Taycan, Audi e-tron GT, Ioniq 5 en Kia EV6 een 800V-batterijpakket. Waarom? Om ultrasnel te kunnen laden met een snelheid tot 350 kW. Ultrasnel laden vereist zeer dikke kabels die vloeistofgekoeld zijn, tenzij je de systeemspanning verhoogt. 800V betekent dat je twee keer zoveel vermogen door dezelfde kabel kunt sturen zonder dat je de diameter hoeft te vergroten of bang hoeft te zijn voor oververhitting. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy