maandag, 12 april 2021

Citroën verrast met nieuw topmodel: de C5

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Citroën verrast met nieuw topmodel: de C5 © Stellantis
Tijdens een online persconferentie trok Citroën zonet het doek van de C5 X, het nieuwe topmodel van het Franse merk dat boven de C5 Aircross wordt gepositioneerd. Het model neemt stijlkenmerken van de recente nieuwe C4 over en is volgens de ontwerpers zowel een berline, een SUV als een break.


CL 21.009.014De C5 X is geïnspireerd op de CXperience Concept die in 2016 op het autosalon van Parijs werd getoond. Dit nieuwe vlaggenschip van Citroën wordt echter niet langer gepositioneerd in het -zoals veelvuldig is gebleken- voor Franse merken onleefbare segment van de BMW 5-Reeks en Mercedes E-Klasse. Geen onverstandige zet, als je kijkt naar de commerciële flop die modellen als de Citroën C6 of Renault Vel Satis waren. Welke concurrenten dan wel in het vizier van de C5 X liggen wilden de verantwoordelijken absoluut niet zeggen, maar met een lengte van 4.805 mm, een breedte van 1.865 mm en een hoogte van 1.485 mm vindt de C5 X een plaatsje in het hart van het D-segment, waar ook de Skoda Superb, VW Passat en Arteon, Peugeot 508 en modellen als de BMW 3-Reeks, Audi A4/A5 Sportback en Mercedes C-Klasse thuishoren. 
CL 21.009.019Het gestrekte design van de best elegante C5 X neemt de designtaal van de nieuwe C4 over en de voorzijde met de V-vormige lichtsignatuur lijkt als twee druppels water op die van zijn kleinere broer. Verder herkennen we er aan de zijkant trekjes van wijlen de C4 Cactus in, en zijn ook referenties aan de DS 5 niet ver weg. Opmerkelijk zijn de grote wielen (720 mm diameter, 19 duim), de hoge gordellijn en de knik boven de achterwielen. Een SUV is dit niet, een klassieke berline of break evenmin. Citroën bereidde een cocktail met verschillende stijlelementen en levert zo een best smaakvol resultaat af. 
CL 21.009.007Plug-in, benzine, géén diesel

Over de motoren laat Citroën nog niet veel los. Van diesel is geen sprake meer, maar we kregen wel te horen dat de C5 X verkrijgbaar wordt als plug-in hybride en daarnaast ook met één of meer benzinemotoren op de markt komt. Tijdens de presentatie ging alle aandacht naar het feit dat de nieuweling vooral als plug-in hybride model op de markt gezet wordt, waarbij hij gebruikt maakt van de van de C5 Aircross gekende aandrijfcombinatie die 225 pk levert. Citroën kondigt een goede 50 kilometer elektrisch rijbereik aan en meldt dat de C5 X tot 135 km/h elektrisch zal kunnen rijden.

Citroën Advanced Comfort met Active Suspension

Citroëns gekende Progressive Hydraulic Cushions, de erg comfortabele ophangingsoplossing die de hydropneumatische vering van de oudere modellen kwam vervangen, worden omgedoopt in Citroën Advanced Comfort Suspension. Op de C5 X plug-in hybride wordt die technologie verder fijngeslepen en voegt het merk er “Active Suspension” of actieve ophanging met drie verschillende instellingen als nieuwigheid aan toe. Over de manier waarop die actieve ophanging precies functioneert, en hoe ze daarmee hun doel, het crëeren van een “vliegend tapijt”-gevoel, willen bereiken, vertelde het merk nog niets.
CL 21.009.013Het comfort aan boord belooft hoe dan ook erg goed te zijn -dat is Citroën’s grote sterkte- en wordt nog vergroot door de Advanced Comfort Seats met massage en verwarming en de door de wielbasis van 2.785 mm  bovengemiddelde beenruimte achterin. Citroën belooft ook een erg helder interieur, met grote glasoppervlakken rondom en een groot openschuifbaar panoramadak.CL 21.009.032De koffer is met een inhoud van 545 tot 1.640 liter bovengemiddeld groot en krijgt een elektrisch bediende achterklep die ook handenvrij geopend kan worden.
CL 21.009.011Nieuw infotainment

Onder de naam My Citroën Drive Plus introduceert Citroën op de C5 X ook een welgekomen nieuw infotainmentsysteem met stemherkenning op een centraal opgesteld aanraakscherm van 12 duim. Dat nieuwe systeem is gebaseerd op de wereld van smartphones en zal door middel van widgets individueel aanpasbaar zijn en ook draadloze smartphoneconnectiviteit bieden. We zijn benieuwd! 

Daarnaast pakt de C5 X ook uit met het zogenaamde Extended Head up display in kleur dat in de voorruit (en dus niet op een glazen plaatje) wordt geprojecteerd, en een reeks rijhulpsystemen zoals Highway Driver Assist (actieve snelheidsregelaar met stop & go en rijstrookhulp), Rear Cross Traffic Alert dat gevaren signaleert bij het achteruitrijden, Top 360 Vision (360°-camera met top view) enzoverder. 

Made in China

De C5 X wordt gebouwd in Chengdu, China, waar ook de grootste markt voor het model zou moeten liggen, en wordt vanaf de tweede helft van dit jaar te koop aangeboden. Eind dit jaar zouden de eerste exemplaren geleverd worden.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy