woensdag, 24 maart 2021

Nieuwe Renault Kangoo Van: daar is-ie dan!

Geschreven door  Dieter Quartier
Nieuwe Renault Kangoo Van: daar is-ie dan! © Renault
Renaults populaire bestelbreak wordt eindelijk in het nieuw gestoken. Hij komt in twee lengtes en pakt uit met twee troeven van formaat: de grootste zijdelingse laadopening in zijn segment en een verbeterde elektrische versie met 265 km rijbereik. Er staan ook een twee benzine- en drie dieselversies op het programma, met of zonder automaat.


De nieuwe Kangoo Van onderscheidt zich door een robuustere stijl en gespierde lijnen: een generfde horizontale motorkap, verticale voorkant en gewelfde flanken. Renault beweert werk te hebben gemaakt van de afwerking en de geluiddemping, zodat hij zich op een hoger niveau positioneert.  
24 2021 Renault Kangoo VanIn de standaardversie biedt de nieuwe Kangoo Van een onuitgegeven laadvolume tot 3,9 m³. Zijn maximale laadvermogen van 600 tot 800 kilogram (met de optie verhoogd laadvermogen) kan oplopen tot bijna een ton op lange versies. Zijn maximale sleepvermogen bedraagt 1.500 kilogram.

Omdat hij geen centrale koetswerkstijl heeft, biedt de nieuwe Kangoo Van de breedste zijdelingse toegang op de markt: 1.446 millimeter, hetzij twee keer zo groot als bij het vorige model. Deze innovatie, die ‘Open Sesame by Renault’ werd gedoopt, toont zich uiterst praktisch in het stadscentrum en vergemakkelijkt het laden en lossen via de zijdeur. Zo biedt hij het hoofd aan parkeeromstandigheden die de toegang langs de achterzijde kunnen beperken (parkeren in de stad, een parking, enz.). 

Met zijn extra brede laadopening zonder deurstijl aan passagierszijde breidt Open Sesame by Renault de ombouw- en inrichtingsmogelijkheden van Nieuwe Kangoo Van gevoelig uit. Zo stelt deze innovatie hem in staat om een extra set draaibare rekken toe te voegen om 60 procent meer materiaal en gereedschap te vervoeren en biedt ze toegang tot de lading zonder dat men zelf in het voertuig hoeft te stappen. Het laat ook toe nieuwe concepten te bedenken zoals mobiele winkels. 
16 2021 Renault Kangoo VanZitcomfort en duurzaamheid

De toegang tot de cabine wordt vergemakkelijkt door de deuren die over 90 graden kunnen openen. De volledig hertekende zetels tillen het comfort en de duurzaamheid naar een hoger niveau. Het interieurcomfort gaat hand in hand met een hoogstaand geluidscomfort, wat de rust in het interieur bevordert en vermoeidheid tegengaat. Het interieur werd nog praktischer en omvat 60 liter opbergruimte, genoeg om de Kangoo Van tot de marktleider in zijn klasse te maken.

Om lange ritten comfortabeler te maken, werden de omhullende zetels versterkt met schuim met een grotere dichtheid en stevigere stoffen. Als optie zorgt een specifieke verstevigde bekleding ervoor dat de bestuurderszetel nog beter is aangepast aan zeer intensief gebruik, waarbij de bestuurder erg vaak moet in- en uitstappen. De passagierszetel kan worden neergeklapt tot een vlakke vloer. Hij beschikt over twee bevestigingsringen en biedt een extra beveiligde zone in het interieur om materiaal te vervoeren.

Verbeterde veiligheid

De Kangoo Van is ook verkrijgbaar met twaalf nieuwe rijhulpsystemen, waaronder een adaptieve cruisecontrol met stop&go-functie, een actieve dodehoekbewaking die met stuurcorrecties verhindert dat je van rijstrook verandert als er een auto naast je rijdt, en een actieve noodrem met voetgangerherkenning.  

Twee Ecoleader-motoren, de 1.3 TCe 130 benzine en de 1.5 Blue dCi 95 diesel (zie verder), zijn bovendien leverbaar met een snelheidsbeperking tot 110 km/h. Deze beperking heeft een dubbele doelstelling: het verbruik reduceren en de veiligheid verhogen.

E-Tech: sprong vooruit

Sinds zijn lancering in 2011 is de Kangoo Z.E. marktleider bij de elektrische bestelbreaks in Europa. Momenteel rijden er meer dan 58.000 elektrische Kangoo’s Z.E. op de Europese wegen, die efficiëntie aan emissievrije verplaatsingen koppelen. Om zijn leiderspositie te behouden, zal de nieuwe Kangoo Van E-TECH Electrique eind 2021 worden gecommercialiseerd.

Met zijn zuiver elektrische motor van 75 kW en zijn maximumkoppel van 245 Nm dat vanaf het begin beschikbaar is, biedt de nieuwe Kangoo Van E-Tech Electrique keuze uit zes rijmodi. De Eco-modus (55 kW) optimaliseert het rijbereik terwijl de normale modus (75 kW) sterkere prestaties en een hogere topsnelheid levert.

De nieuwe Kangoo Van E-TECH Electric, die verkrijgbaar is in twee versies (standaard en lang), is uitgerust met een lithium-ionbatterij van 44 kWh. Die is goed voor een WLTP-rijbereik van naar schatting 265 kilometer en kan in twee uur worden opgeladen aan een laadpaal van 22 kW. Een wallbox van 7,4 kW doet er 7 uur over, een gewoon stopcontact 26 uur. Snelladen kan-ie aan een vermogen van 75 kW, zodat hij in 42 minuten voor 80% is opgeladen (150 km rijbereik in 30 minuten).

Benzine en diesel

Voor benzinerijders wordt de nieuwe Kangoo Van gecommercialiseerd met de 1.3 TCe 130 en een handgeschakelde zesversnellingsbak of automatische EDC-transmissie met zeven verhoudingen. Eveneens verkrijgbaar is de 1.3 TCe 100-motor, die wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. 

Dieselrijders kunnen hun nieuwe Kangoo Van bestellen met de 1.5 Blue dCi 115 en 95 pk met een zeventrapsautomaat of handgeschakelde zesversnellingsbak. Ook de 1.5 Blue dCi 75 is van de partij en werkt van zijn kant samen met de handgeschakelde zesversnellingsbak.

Het vermelden waard is dat de motoren een onderhoudsinterval van 30.000 kilometer of twee jaar hebben, naargelang wat het eerst wordt bereikt en naargelang de rijgewoonten van de bestuurder.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy