Het hart van deze aandrijving wordt gevormd door de 150 pk sterke 1.4 TSI-benzinemotor, die gekoppeld wordt aan een elektromotor van 115 pk (85 kW). De elektrische energie wordt opgeslagen in een lithium-ionbatterijpack van 13 kWh.
De versie met 204 pk accelereert vanuit stilstand in 7,8 seconden naar 100 km/h en heeft een topsnelheid van 205 km/h. De CO2-uitstoot van deze versie ligt volgens de officiële WLTP-testcyclus tussen 26 en 32 g/km. Het verbruik komt neer op 1,2 tot 1,4 liter brandstof per 100 kilometer.
De krachtigere Cupra Formentor VZ e-Hybrid met 245 pk gaat in 7,0 seconden naar 100 km/h en heeft een topsnelheid van 210 km/h. Toch vormen deze straffere prestaties geen rem op de efficiëntie van deze uitvoering die volgens WLTP een verbruik haalt van 1,4 tot 1,6 l/100km en een CO2-uitstoot tussen 31 en 35 g/km.
Bochtenpikker
In de CUPRA Formentor e-Hybrid is de samenwerking tussen aandrijving en onderstel afgestemd op een uitgesproken rijdynamiek. De ophanging en de stuurinrichting zorgen samen voor een vermakelijk en uitgesproken rijgedrag dat voor velen atypisch zal overkomen in een plug-inhybride, aldus Seat.
Net als de andere motorversies in het modelgamma kan de Cupra Formentor e-Hybrid bogen op het DCC-systeem (Dynamic Chassis Control) waarmee het rijgedrag van de auto kan worden afgestemd op de wensen van de bestuurder.
Connectiviteit
Centraal in het interieur staat het 12-duim grote aanraakscherm van het infotainmentsysteem dat alle inzittenden functionaliteit en connectiviteit biedt met een minimum aan druktoetsen. Strak oogt het wel, maar de ervaring leert dat dat ergonomisch niet steeds de beste oplossing is.
De Formentor e-Hybrid beschikt standaard over Full Link (inclusief Android Auto en CarPlay). De combinatie van Cupra Connect en het e-Hybrid-systeem geeft nog meer controle over het voertuig met een nog bredere waaier aan functies, zoals batterijmanagementfuncties, die zelfs vanop afstand beheerd worden via de app. Met de app kan ook de airconditioning vanop afstand worden aangestuurd – zoals bij elke PHEV vandaag.
Prijzen en beschikbaarheden werden nog niet gecommuniceerd door de Belgische importeur.
Advies voor uw volgende bedrijfswagen?
Op zoek naar de ideale laadoplossing?