dinsdag, 16 februari 2021

Peugeot e-Rifter: gezins-Partner surft op stroom

Geschreven door  Dieter Quartier
Peugeot e-Rifter: gezins-Partner surft op stroom © Stellantis
Met zijn vijven of zevenen op pad in een praktisch, emissievrij vrijetijdsbusje: dat kan voortaan met de Peugeot e-Rifter, die zijn basis met de Partner deelt en 280 kilometer ver geraakt met een volle batterij.


Net als bij zijn neefjes, de Opel Combo-e Life en de Citroën ë-Berlingo, zitten er 18 batterijmodules in de vloer van deze ludospace, die samen 50 kWh kunnen opslaan, en heb je de keuze tussen twee koetswerklengtes alsook vijf of zeven zitplaatsen.

Een volledige laadbeurt (0-100%) duurt vijf uur aan een driefasewisselstroombron dankzij de boordlader die 11 kW aankan. Heb je echter een wallbox van 7,4 kW, dan duurt het 7 uur en 30 minuten. Wie onderweg snel wil bijtanken, kan dat met maximaal 100 kW. Tot 80% opladen duurt een half uur – de resterende 20% neemt (zoals steeds) wat meer tijd in beslag.

Intussen kennen we ook het PSA-liedje van de drie rijmodi: Eco = 60 kW, Normal = 80 kW en Power geeft je de volle 100 kW aan motorvermogen. In de laatste stand haalt de e-Rifter een top van 135 km/h en sprint hij van 0 naar 100 km/h in 11,2 seconden.
PEUGE1OT RIFTER 2102STYP204Digitale en heldere cockpit

Peugeot kondigt met trots aan dat de e-Rifter de eerste elektrische vrijetijdswagen is die kan worden uitgerust met een volledig digitaal instrumentenpaneel als onderdeel van het i-Cockpit-concept. Dat paneel biedt diverse weergavemogelijkheden.

Minstens even interessant is het panoramadak dat over de hele lengte loopt en kan worden afgeschermd met een elektrisch rolgordijn. Centraal loopt er een zwevend transparant paneel met gecompartimenteerde opslagruimte en ingebouwde verlichting dat een beetje een vliegtuigsfeer oproept.

Praktisch is dan weer de afzonderlijk openende achterruit, die je vlot toegang geeft tot de koffer wanneer je snel nog iets uit de auto wilt nemen of er onvoldoende ruimte is om de hele kofferklep open te zwaaien.

4 niveaus

Peugeot biedt vier versies aan: Active (manuele airco, Safety pack), Allure (= Active + achteruitrijcamera + Safety pack plus + neerklapbare passagierszetel + bumpers in koetswerkkleur), Allure Pack (= Allure + digitale i-Cockpit + alu velgen + dakrails + 8” touchscreen + lederen stuurwiel + getinte ruiten + openende achterruit + Visio Park 1) en GT (= Allure + 17-duimvelgen + dual zone-airco + individuele zetels achteraan + keyless go).

Prijzen zijn nog niet bekend, maar minder dan € 33.000 zal de instapprijs allicht niet bedragen. Hij staat in het najaar in de Belgische showrooms.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy