woensdag, 20 januari 2021

Porsche stelt basismodel Taycan met achterwielaandrijving voor

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Porsche stelt basismodel Taycan met achterwielaandrijving voor © Porsche AG
Dat het model eraan kwam, was al bekend. Nu is het ook officieel: Porsche breidt het Taycan-gamma verder uit met een achterwielaangedreven basismodel, dat onder de 4S, Turbo en Turbo S gepositioneerd wordt.



taycan 2Met de nieuwe Taycan lanceert Porsche de vierde variant van zijn eerste volledig elektrische sportberline. Het nieuwe model is voorzien van achterwielaandrijving en is verkrijgbaar met twee batterijformaten: met de standaard Performance Battery levert het nieuwe instapmodel tot 300 kW (408 pk) in de overboost-modus met Launch Controln en met de optionele Performance Battery Plus wordt dat maximaal 350 kW (476 pk). Het nominaal vermogen is 240 kW (326 pk) of 280 kW (380 pk).

De nieuwe Taycan beschikt vanaf het begin de nieuwe functies die in de andere varianten bij de modeljaaromschakeling zijn geïntroduceerd. De Plug & Charge-functie maakt bijvoorbeeld opladen en betalen mogelijk zonder dat er kaarten of een app nodig zijn: zodra de oplaadkabel is aangesloten, zorgt de Taycan voor versleutelde communicatie met het Plug & Charge-compatibele oplaadstation. Het oplaadproces start dan automatisch. Ook de betalingen worden automatisch verwerkt.

Net als bij de andere varianten omvat de optionele uitrusting een head-updisplay in kleur en een ingebouwde lader met een laadvermogen tot 22 kW. Met Functions on Demand (FoD) kunnen Taycan-bestuurders naar wens diverse extra comfort- of assistentiefuncties aanschaffen. Of ze kunnen ze voor een beperkte periode boeken. Dit werkt zowel na de levering van het voertuig als voor de originele configuratie van de wagen. Een bezoek aan de werkplaats is niet nodig dankzij de online activering. Dit is momenteel mogelijk voor de functies Porsche Intelligent Range Manager (PIRM), Power Steering Plus, Active Lane Keeping Assist en Porsche InnoDrive.

Ook hier keuze uit twee batterijen

Standaard is een enkeldeks Performance Battery met een bruto capaciteit van 79,2 kWh ingebouwd. De tweedeks Performance Battery Plus is als optie verkrijgbaar. De brutocapaciteit daarvan is 93,4 kWh. Het WLTP-rijbereik is maximaal respectievelijk 431 of 484 kilometer.

Vanuit stilstand versnelt de Taycan met beide batterijversies in 5,4 seconden van nul naar 100 km/h. Zijn topsnelheid is ook 230 km/h in beide configuraties, terwijl de maximale oplaadcapaciteit tot 225 kW (Performance Battery) of tot 270 kW (Performance Battery Plus) bedraagt. Dit betekent dat beide batterijen in 22 minuten en 30 seconden van vijf tot 80 procent kunnen worden opgeladen en dat er na amper vijf minuten genoeg stroom is voor nog eens 100 kilometer.

Technologie

De permanent bekrachtigde synchroonmotor op de achteras heeft dezelfde lengte als die van de Taycan 4S. Naast de permanent bekrachtigde synchroonmotor op de achteras bevat de aandrijfarchitectuur ook een tweeversnellingsbak. 

Met een Cd-waarde vanaf 0,22 levert de aerodynamica een belangrijke bijdrage aan het lage energieverbruik en daarmee aan het grote rijbereik. Het maximale recuperatievermogen is 265 kW.

Porsche maakt gebruik van een centraal gekoppeld controlesysteem voor het onderstel van de Taycan. De geïntegreerde Porsche 4D Chassis Control analyseert en synchroniseert alle onderstelsystemen in realtime. Zowel de standaard stalen veerophanging als de optionele adaptieve pneumatische ophanging met driekamertechniek worden aangevuld met de elektronische dempercontrole PASM (Porsche Active Suspension Management).

De adaptieve pneumatische ophanging is ook uitgerust met een Smartlift-functie. Hierdoor kan de Taycan zo worden geprogrammeerd dat hij automatisch zijn rijhoogte verhoogt op bepaalde terugkerende locaties zoals hobbels in de weg of opritten van een garage. De Smartlift-functie kan ook actief de hoogte van het voertuig beïnvloeden op snelwegritten en kan de rijhoogte van het voertuig aanpassen voor het best mogelijke compromis tussen efficiëntie en rijcomfort.

De Taycan is standaard uitgerust met zeszuiger aluminium monoblok remklauwen vooraan en vierzuiger aluminium monoblok remklauwen achteraan. De intern geventileerde remschijven hebben een diameter van 360 mm vooraan en 358 mm achteraan. De remklauwen hebben een zwarte geanodiseerde afwerking.

Een andere optie is de prestatiegerichte Porsche Surface Coated Brake (PSCB). De remschijven hebben een diameter van 410 mm of 365 mm (vooraan/achteraan).

Design & aankleding

Onderscheidende kenmerken van deze Taycan binnen de modelfamilie zijn onder meer aerodynamisch geoptimaliseerde 19-duims Taycan Aero-velgen en zwart geanodiseerde remklauwen. De voorste bumperschort, de zijdrempels en de zwarte achterdiffusor zijn dezelfde als die van de Taycan 4S. Ledkoplampen zijn standaard ingebouwd.

De Taycan wordt standaard geleverd met een gedeeltelijk lederen interieur en comfortstoelen vooraan met achtvoudige elektrische verstelling. De auto heeft twee bagageruimtes: 84 liter vooraan en tot 407 liter achteraan.

De Taycan is ook het eerste Porsche-model dat beschikbaar is met een volledig ledervrij interieur. 

De eerste achterwielaangedreven Taycans zullen vanaf midden maart 2021 hun weg naar de dealers vinden. 

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy