maandag, 07 december 2020

Plug-inhybride MG EHS: een knap SUV-pakket voor €34.985

Geschreven door  Dieter Quartier
Plug-inhybride MG EHS: een knap SUV-pakket voor €34.985 © MG
Na de elektrische MG ZS maakt nu de middelgrote cross-over EHS zijn debuut bij ons. Deze Hyundai Tucson-concurrent is eveneens voorzien van oplaadbatterijen, maar dan in combinatie met een 1.5 turbobenzinemotor. Resultaat: 258 pk systeemvermogen en een sprint van nul naar honderd in slechts 6,9 seconden, maar ook 52 elektrische kilometers en een WLTP-uitstoot van 43 g/km.

MG EHS Rear45degrees

De Belgische bedrijfsautomarkt loopt warm voor plug-inhybride cross-overs. Logisch: ze combineren de looks en de praktische aspecten van een SUV met aanzienlijke fiscale voordelen. De EHS Plug-in Hybrid (waarbij de letters EHS staan voor Electric Hybrid SUV) komt in ons land dus als geroepen voor MG, dat vorig jaar de elektrische compacte cross-over ZS introduceerde. 

Ter herinnering: het voormalige Britse merk werd in 2006 overgenomen door het Chinese Nanjing Automobile Group (vandaag deel van SAIC), dat in 2007 met de productie opstartte van een model dat louter voor de lokale markt was bestemd. Intussen is MG uitgegroeid tot een gevestigde waarde in China en bouwt het auto’s die zonder blikken of blozen de sprong wagen naar het continent dat op autovlak het meest veeleisend is, zowel qua emissies en veiligheid als comfort en afwerking: Europa.   

MG EHS SideProfilewithDegrees

Flinke knaap 

De EHS is een maatje groter dan de in 2019 voorgestelde ZS: hij is 4.574 mm lang, 1.876 mm breed en 1.664 mm hoog, waarmee hij zich qua formaat tussen de Hyundai Tucson en de Ford Kuga in positioneert. Mede dankzij de slimme indeling van de elektrische aandrijfsystemen is de MG EHS Plug-in Hybrid toonaangevend met zijn been- en schouderruimte achterin, aldus zijn maker. Tegelijkertijd biedt de bagageruimte een royale inhoud van 448 liter, die met het neerklappen van de achterbank kan worden vergroot tot zelfs 1.375 liter. 

In het interieur hebben de ontwerpers veel aandacht besteed aan comfort en kwaliteit. Dat komt vooral tot uiting in de afwerking, de hoogwaardige materialen en de uitstekende ergonomie. Dankzij het goed doordachte, vooruitstrevende interieurontwerp is het passagierscompartiment een zeer uitnodigende plek voor bestuurder en passagiers. De ruimtelijke en luxe sfeer aan boord wordt extra versterkt door het 1,19 m2 grote ‘Stargazer’ panoramisch zonnedak en de interieurverlichting met keuze uit 64 kleuren. 

Het digitale instrumentenpaneel is een fikse 12,3 duim groot. Centraal op het dashboard springt het touchscreen van 10,1 duim in het oog, waarmee op intuïtieve wijze het infotainmentsysteem te bedienen is. Dit systeem omvat onder andere TomTom-navigatie met realtime verkeersinformatie, DAB digitale radio en naadloze smartphone-integratie via Apple CarPlay of Android Auto.

Pittig en zuinig

De nieuwe MG EHS maakt gebruik van een beproefde 1,5 liter grote turbobenzinemotor van 119 kW/162 pk en 250 Nm, die samenwerkt met een krachtige elektromotor van 90 kW/122 pk en 230 Nm. Het systeemvermogen bedraagt een stevige 190 kW/258 pk, terwijl het gecombineerde koppel piekt op 370 Nm. 

De elektronen voor de elektromotor zitten opgeslagen in een lithium-ionbatterij van 16,6 kWh, die daarmee tot de grootste in zijn categorie behoort. Daarmee kan de MG EHS Plug-in Hybrid een afstand van maximaal 52 km (WLTP) volledig elektrisch en dus emissievrije rijden. Met de 3,7 kW-boordlader is de batterij bij een publiek laadpunt (AC) of op een wallbox van 16 ampère in circa 4,5 uur volledig opgeladen. 

De benzine- en elektromotor sturen hun kracht via een geavanceerde transmissie naar de voorwielen. Daarbij wordt het aandrijfkoppel van de benzinemotor overgebracht via een 6-traps automaat, terwijl de elektromotor het vermogen overbrengt via een elektronische aandrijfunit met vier versnellingen. Samen vormen ze een 10-trapstransmissie waarmee de auto onder alle omstandigheden de ideale versnelling kan kiezen, soepel en snel schakelt en een bovengemiddelde efficiëntie realiseert. De gemiddelde CO2-emissie van de MG EHS Plug-in Hybrid is vastgesteld op 43 g/km (WLTP).

De vooruitstrevende aandrijftechniek van de MG EHS Plug-in Hybrid staat niet alleen garant voor uitzonderlijke efficiency en de mogelijkheid om volledig elektrisch te rijden, maar ook voor rijplezier. Dankzij het hoge vermogen en koppel van de krachtbronnen en de onmiddellijke reactie van de elektromotor, accelereert de MG EHS Plug-in Hybrid in slechts 6,9 seconden van 0 naar 100 km/h.

5 EuroNCAP-sterren

MG zet ook hoog in op het gebied van veiligheid. Dit onderdeel kreeg absolute topprioriteit bij de ontwikkeling van de MG EHS Plug-in Hybrid, getuige de vijf sterren die de benzinevariant behaalde bij de veiligheidstests van Euro NCAP, net als de MG ZS EV. De uitstekende veiligheidsscore is mede te danken aan de uitgebreide reeks assistentiesystemen die gebundeld zijn onder de noemer MG Pilot. Hiertoe behoren onder andere Adaptive Cruise Control, Blind Spot Information System, Forward Collision Warning, Automatic Emergency Braking, Lane Departure Warning en een 360 graden camera.

De MG EHS kan vanaf net geen vijfendertigduizend euro de uwe zijn. Dat is geen peulenschil, maar best scherp als je rekening houdt met wat je krijgt inzake uitrusting, veiligheid en prestaties. Meer details over de versies en leveringstermijnen volgen binnenkort.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing? 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy