dinsdag, 06 oktober 2020

Jaguar XE en XF krijgen Pivi Pro en mild hybrid diesel

Geschreven door  Dieter Quartier
Jaguar XE en XF krijgen Pivi Pro en mild hybrid diesel © JLR
De discrete XE en XF poederen hun neus bij en krijgen voor de gelegenheid een nieuw infotainmentsysteem alsook een diesel met zachte elektrische ondersteuning. Wel wordt het motorenpalet uitgedund, terwijl er van een plug-inhybride geen sprake is.

 

Jag XE 21MY Exterior 061020 028 GLHDXE: nieuwe wapens tegen A4 en 3-Reeks

Wie eens iets anders wil dan de usual suspects in het premium D-segment kan terecht bij de opgefriste XE. Die is weer helemaal mee met zijn tijd dankzij het geavanceerde Pivi Pro-infotainmentsysteem met dubbele sim. De intuïtieve nieuwe interface maakt het voor bestuurders eenvoudiger om informatie te bekijken en vaak benodigde functies tijdens het rijden te gebruiken. 

Gerichte, gedetailleerde interieurwijzigingen, zoals het gemoderniseerde zeteldesign, geven het interieur een extra luxueuze toets, terwijl het nieuwe design van het stuurwiel met metalen schakelhendels een meer meeslepende look en feel verzekert, aldus het persbericht.

De andere grote nieuwigheid betreft de diesel met 48 volt-ondersteuning (MHEV). Deze 2.0-viercilinder uit de Ingenium-familie, die 204 pk levert, beschikt over een in de riem geïntegreerde startgenerator (BiSG) in het motorcompartiment om energie te recupereren die normaal verloren gaat bij het remmen en vertragen. Zo verlaagt hij zijn verbruik en CO2-emissie tot 4,8 l/100 km respectievelijk 127 g/km onder WLTP-omstandigheden. Van nul naar honderd sprint-ie in slechts 7,3 seconden.

Het motorenpalet omvat voor de rest enkel nog de tweeliterbenzine, die in twee vermogensversies bestaat (250 pk en 300 pk). Een achttrapsautomaat is steeds standaard.

Jag XF 21MY Location Dynamic 061020 012

XF: aangescherpt, maar geen plug-inhybride

In een segment hoger kruist de XF de degens met de Audi A6, BMW 5-Reeks en Mercedes E-Klasse. De lat in het E-segment ligt bijzonder hoog en Jaguar moest een serieus tandje bijsteken om au sérieux genomen te worden. Dat heeft het merk nu gedaan door de XF een stevige nosejob te geven en aan het interieur te sleutelen.

Zowel de vierdeurs als de op onze wegen haast exotische Sportbrake pakken uit met nieuw cockpitdesign dat sterker op de bestuurder is georiënteerd. Het hart van het nieuwe interieur is het naadloos ingebouwde, centraal gemonteerde en gebogen HD-aanraakscherm van 11,4” met een sierlijke omlijsting in een magnesiumlegering. Via dat scherm wordt het nieuwe Pivi Pro-infotainmentsysteem bediend. 

Een interessant feature betreft de Active Road Noise Cancellation, een primeur voor dit segment. Dat beoordeelt voortdurend de trillingen die het wegdek opwekt en berekent de tegengestelde geluidsgolf die nodig is om het geluid te elimineren. Dat betekent dat het geluidsniveau in de passagiersruimte daalt wat voor een grotere verfijning zorgt.

Net als bij de XE is het motorenpalet modern, maar uitgedund. De handgeschakelde en minder krachtige versies van de 2.0d gaan op de schop, net als de 3.0-V6-diesel. Blijven nog over: twee versies van de 2.0 op benzine (P250 en P300) alsook de jongste generatie van de Ingenium-diesel van eveneens twee liter, die voortaan als mild hybrid door het leven gaat (204 pk, 130 g/km). Het vermogen wordt standaard op de achterwielen overgezet, maar all wheel drive is als optie verkrijgbaar.

Een plug-inhybride is niet voorzien, terwijl de XF nochtans op hetzelfde platform staat als de F-Pace. Die kreeg voor zijn midlife-update wel degelijk een langverwachte PHEV-variant cadeau.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy