woensdag, 23 september 2020

Renault zoekt met Arkana nieuwe niche op

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Renault zoekt met Arkana nieuwe niche op © Groupe Renault
Volgend jaar lanceert Renault nog eens een volledig nieuw model. De Arkana is (hoe kan het ook anders tegenwoordig?) een SUV, maar wel een speciale, want naar het voorbeeld van onder meer enkele Duitsers (denk aan Mercedes, BMW en Audi) gaat het om een SUV-coupé die de praktische kanten van een SUV tracht te verzoenen met de sportieve lijnen van een coupé.



R DAM 1092229

De Arkana zal wereldwijd worden aangeboden en krijgt technische aanpassingen naargelang de markten waar hij verkocht zal worden. Het model staat in Europa op het modulaire CMF-B-platform van de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie waarop ook de nieuwe generaties van de Clio en de Captur worden gebouwd.

Stijlvol geheel

Hoewel we niet van elke SUV-Coupé wild worden, is de Arkana naar onze bescheiden mening echt wel geslaagd te noemen, en al helemaal als hij als R.S. Line in het oranje en met de zwarte koetswerkaccenten is uitgerust. De bodemvrijheid van 190 mm, zijn hoge gordellijn en zijn gespierde schouders maken er een echte SUV van, waarvan de sportiviteit wordt onderstreept door de wielkastverbreders en de dalende lijn van het dak en het glasoppervlak, die tot aan de achterruit ruimt en het dynamische karakter onderstreept.

De Arkana is net als alle moderne Renaults voorzien van de typische C-vormige lichtsignatuur van het merk (C-Shape). Achteraan wordt die gecombineerd met een sierlijst die over de volledige breedte van de achterklep loopt.

In profiel worden zijn hybride trekjes -tegelijk SUV en coupé- duidelijk. De Arkana is ook geen kleine auto. Hij heeft een lengte van 4.568 mm en een wielbasis van 2.720 mm, maar is met 1.571 mm niet bijzonder hoog. Die proporties geven hem dan ook een vloeiend en sportief silhouet. De wielen meten zeventien of achttien duim en bij de lancering zijn er zeven koetswerkkleuren verkrijgbaar, waaronder Valencia oranje, dat exclusief voorbehouden is voor de knappe R.S. Line-uitvoering.

R.S. Line

Vanaf zijn lancering wordt Nieuwe Renault ARKANA verkrijgbaar in een R.S. Line-versie, ontworpen door Renault Sport om te beantwoorden aan de verwachtingen van klanten die een sterke differentiatie wensen in de vorm van een dynamisch design. Het Valencia oranje wordt hier aangevuld door een zwarte sfeer die uitgaat van de zwart gelakte of donkere metalen sierelementen, waaronder de aerodynamische lamel die afkomstig lijkt uit de Formule 1-wereld. De bumper van de R.S. Line is specifiek, net als de ‘Shadow Tinted’-velgen met rode accenten. De dubbele verchroomde uitlaat maakt het geheel af.

Binnenin is de R.S. Line uitgerust met een specifiek koolstofvezelmotief op het dashboard en de deuren, een rode sierstrip bovenaan het dashboard en een zwarte hemelbekleding. Het lederen stuur en de gemengde zetelbekleding in leder en suédine zijn afgewerkt met rode stiknaden, die ook terugkomen op de deurpanelen. Een rode band siert de veiligheidsgordels. Aluminium pedalen, een ‘e-shifter’-versnellingspook (voor de E-TECH Hybrid-versie) en R.S. Line-labels maken het geheel compleet.

De R.S. Line-uitvoering wordt verkrijgbaar op de E-TECH Hybrid-motor van Arkana.

R DAM 1092211Interieur

Het meest opvallende element in het nieuwe interieur zijn natuurlijk het dashboard en de middenconsole. Het kleurenscherm van het dashboard is naargelang de versie 7” of 10,2” groot en wordt aangevuld met een centraal scherm van 7” of 9,3” naargelang de versie.

De middenconsole biedt plaats aan een geïntegreerd opbergvak met inductielader voor smartphones (naargelang de versies). Ze omvat ook een automatische elektrische parkeerrem met de functie 'Auto hold', die vanaf het eerste uitrustingsniveau wordt aangeboden. 

Behalve de inductielader in de middenconsole beschikt Arkana ook over vier USB-aansluitingen (twee vooraan en twee achteraan) om elektronische toestellen aan te sluiten. De deurvakken bieden plaats aan een 1,5-literfles.

De koffer kan 513 liter bevatten (438 liter op de E-TECH Hybrid) en beschikt over een dubbele vloer en een neerklapbare achterbank (2/3-1/3).

Hybridisering op alle niveaus

Na de Clio, de Captur en de Megane brengt Renault de E-TECH-hybridetechnologie ook naar de Arkana. De ‘full hybrid’-motor is identiek aan die van Clio E-TECH Hybrid. Hij maakt het mogelijk om systematisch elektrisch te vertrekken en garandeert een uitstekend energierendement, dankzij de innovatieve multimodeversnellingsbak, energierecuperatie tijdens het remmen en de hoge laadcapaciteit van de zelfopladende batterij. 

In de stad kan Arkana E-TECH Hybrid tot 80% van de tijd elektrisch rijden. Zo kan hij zijn CO2-uitstoot beperken en het verbruik in de stad tot 40% verlagen in vergelijking met een verbrandingsmotor zonder hybridesysteem. Met de MULTI-SENSE-instellingen kan de bestuurder een specifieke rijmodus kiezen: My Sense voor dagelijks gebruik, Eco voor nog een nog lager verbruik en Sport om het vermogen van alle motoren te cumuleren.

Het hybridesysteem bestaat uit een gloednieuwe 1.6-viercilinder-benzinemotor van de Alliantie, aangepast aan de hybridetechnologie en uitgerust met een deeltjesfilter om de vervuilende uitstoot te beperken, twee elektromotoren, een e-motor en startmotor onder hoogspanning van het type HSG (High-Voltage Starter Generator) en een innovatieve multimodeversnellingsbak met klauwkoppelingen en zonder koppelingspedaal.

Naast de E-TECH-full hybrid is er ook een 1.3 TCe-viercilinder-turbomotor met directe injectie. In combinatie met de EDC-automaat met dubbele koppeling zal hij worden aangeboden in de versie met 140 pk. Onder de motorkap van Arkana doet deze 1.3 TCe-motor voor het eerst een beroep op een microhybridesysteem door de toevoeging van een alternator-startmotor, gekoppeld aan een lithium-ionbatterij van 12 volt onder de passagierszetel.

Deze technologie verbetert het stop-startsysteem en recupereert energie tijdens het vertragen. Ze helpt de motor ook in de meest energie-intensieve fasen, bij het starten of accelereren. Zo verlaagt ze het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot en verzekert ze tegelijk een soepelere herstart en een beter rijcomfort. Deze 1.3 TCe-benzinemotor levert 140 pk en een koppel van 260 Nm vanaf 1.600 t/min.

De Arkana loopt van de band in Zuid-Korea en hij komt in de eerste helft van volgend jaar naar ons land. Op prijzen en meer informatie is het nog even wachten, maar wij kijken alvast uit naar de perspresentatie om u te kunnen vertellen hoe dit gloednieuwe model rijdt.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?
Op zoek naar de ideale laadoplossing?



Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy