woensdag, 01 juli 2020

Suzuki’s eerste plug-in hybride heet Across

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Suzuki lanceert de Across, een SUV die is uitgerust met plug-in hybridetechnologie en E-Four elektronische vierwielaandrijving. Wie een klein beetje van auto’s weet herkent meteen waar de Across de mosterd haalt. Inderaad, de nieuwe Suzuki-SUV is eigenlijk een Toyota RAV4 en is de eerste auto die door Toyota voor Suzuki wordt gebouwd.

SA003

Waarom het warm water opnieuw uitvinden? Dat moeten ze bij Suzuki gedacht hebben, en gelijk hebben ze, want de Toyota RAV4 is een uitstekende auto en zal Suzuki toelaten om -door de lage uitstoot van de plug-in hybride- zijn gemiddelde CO2-uitstoot flink te doen dalen, wat absoluut noodzakelijk is om de megaboetes van de Europese Commissie te ontlopen. De Across is het eerste model dat door Toyota Motor Corporation wordt geleverd in het kader van de samenwerkingsovereenkomst tussen Toyota en Suzuki. Hij zal vanaf dit najaar verkrijgbaar zijn, maar op prijzen is het nog even wachten.

Het ontwerp van de Across wijkt zo goed als niet af van dat van het donormodel. Hij ziet er in ieder geval stevig en modern uit, en past mooi bovenaan de Suzuki-line-up.

De Across is verkrijgbaar in zes verschillende kleuren - White Pearl Crystal Shine, Silver Metallic, Attitude Black Mica, Sensual Red Mica, Gray Metallic en Dark Blue Mica. De bediening van het infotainment gebeurt door middel van een 9-inch touchscreen-display dat werkt met Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink. 

S101

De bagageruimte is met 490 liter voldoende ruim en ook in het interieur is plaats genoeg voor vijf personen.  De Across is ook uitgerust met een reeks handige opbergmogelijkheden, waaronder opbergvakken voor de bestuurders- en bijrijderszijde, een middenvak, bekerhouders en een consolebox. 

S206

Plug-in hybride

Het Plug-in Hybrid systeem in de Across zorgt voor een officiële CO₂-emissie van slechts 22g/km (WLTP) (26 g NEDC) wat hem fiscaal vanzelfsprekend erg interessant maakt, maar ook toelaat om in de praktijk erg weinig benzine te verbruiken. De kern van het hybridesysteem is een 182 pk sterke elektromotor vooraan die 270 Nm koppel levert. Hij wordt gecombineerd met een 2,5 liter motor voor een snelle acceleratie bij hogere toerentallen. 
De elektromotor haalt zijn energie uit een 18,1 kWh (50,9 Ah) grote lithium-ionbatterij die onder de vloer is gemonteerd. Het elektrisch rijbereik bedraagt volgens Suzuki 75 kilometer, al lijkt dat erg optimistisch als je weet dat Toyota zelf 65 kilometer aankondigt.

Aan de elektromotor is de A25A-FXS Dynamic Force viercilinder benzinemotor met 185 pk en 227 Nm gekoppeld, die functioneert als een lader voor de accu en indien nodig ook de elektromotor ondersteunt tijdens het rijden met hoge snelheden. De motor heeft een lange slag en een hoge compressieverhouding.

Suzuki geeft het systeemvermogen niet op in het persbericht, maar van bij Toyota weten we dat dat 306 pk is, en dat hij daarmee in 6,2 seconden naar 100 km/h optrekt.

Het plug-in hybridesysteem is uitgerust met vier modi - de standaard EV-modus, Auto EV/HV-modus, HV-modus en acculader-modus - die de bestuurder kan kiezen afhankelijk van de rijomstandigheden en de batterijstatus. In de EV-modus wordt de auto volledig aangedreven door de elektromotor, zelfs bij volle acceleratie. In de Auto EV/HV-modus en HV-modus draagt de benzinemotor bij aan de stroomvoorziening wanneer dat nodig is, bijvoorbeeld wanneer het gaspedaal diep wordt ingedrukt. Om elektriciteit op te slaan voor de EV-modus wanneer de lading laag is laat de batterijlader de motor draaien om de batterij opnieuw op te laden. 

Vierwielaandrijving

Het E-Four elektronische 4x4-systeem in de Across biedt 4x4-prestaties met behoud van een laag verbruik. Het systeem gebruikt een onafhankelijke 54,4 pk sterke (40kW) elektromotor achteraan die samenwerkt met de voorste motor om een variatie van het koppel tussen voor- en achteras te bieden, variërend van 100:00 tot 20:80. Dit systeem biedt een verbeterde stabiliteit bij het rijden op gladde wegen en een zelfverzekerd rijgedrag in de bochten op wisselende wegdekken.

Centraal in het E-Four systeem staat het zeer geavanceerde AWD Integrated Management (AIM), dat niet alleen de verdeling van de aandrijfkracht regelt, maar ook de bediening van het gaspedaal, de sturing van de versnellingsbak, de ondersteuning van de elektrische stuurbekrachtiging (EPS) en het remmen, afhankelijk van de rijomstandigheden. 

Veiligheid

De Across belooft ook veilig te zijn. Enkele van de belangrijkste veiligheidsfuncties waarover hij beschikt zijn het Pre-Collision System (PCS), de rijvakassistent Lane Tracing Assist (LTA) en Dynamic Radar Cruise Control (DRCC), die gebruikmaken van een millimetergolfradar en een monoculaire camera. Er is ook een verkeersbordenassistent (RSA), een waarschuwing voor kruisend verkeer achteraan (RCTA) en een dodehoekmonitor (BSM).

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy