vrijdag, 29 mei 2020

Kia Ceed Sportswagon en XCeed worden plug-inhybride

Geschreven door  Dieter Quartier
Kia Ceed Sportswagon en XCeed worden plug-inhybride © Kia
Voortaan kun je de break- en de cross-overversies van de Ceed met een laadstekker bestellen. Dankzij een batterij van 8,9 kWh moet je volgens Kia zo’n 50 km elektrisch kunnen rijden met de Ceed Sportswagon Plug-in Hybrid en 48 km met de gelijk gemotoriseerde XCeed. Is de accu leeg of heb je meer vermogen nodig dan de 44,5 kW (60 pk) sterke elektromotor kan leveren, dan vallen deze Ceed-modellen terug op een zuinig draaiende 1.6 benzine van 105 pk.

Met de introductie van de oplaadbare hybrideversies van de Kia XCeed en Ceed Sportswagon zet Kia Motors de volgende stap in zijn elektrificeringsstrategie. De twee nieuwe modellen maken als eerste Kia’s in het segment van de compacte gezinswagens gebruik van geëlektrificeerde aandrijflijnen.


1P5A4759

Veel concurrentie in het C-break-segment heeft de Ceed SW PHEV vooralsnog niet. Hij moet voorlopig enkel rekening houden met de plug-inhybride Skoda Octavia en de Seat Leon. Die positioneren zich echter beduidend hogerop met hun 245 pk sterke aandrijflijn en resoluut sportieve outfit – of toch in eerste instantie. Het zou ons niet verbazen mochten er later gedowntunede versies volgen. 

 P5A4889

Voor de XCeed PHEV liggen de kaarten anders: het is intussen gezellig druk in de vijver van de oplaadbare compacte cross-overs. Ford pakt uit met de scherp geprijsde Kuga PHEV, Toyota met de RAV4 en PSA met de drieling Opel Grandland X/Peugeot 3008/Citroën C5 Aircross, al zou je kunnen argumenteren dat die in een half categorietje hoger spelen en eigenlijk de wapens opnemen tegen de Kia Sportage… maar die beschikt niet over een plug-inhybride aandrijfgroep. Daarvoor is het allicht wachten op de volgende generatie, die niet al te lang op zich zou laten wachten.

Bekende aandrijving

Het aandrijfgeheel van de Ceed SW en de XCeed PHEV werd overgenomen van de Niro Plug-in Hybrid. Het gaat dus om de direct ingespoten 1.6 GDi zonder turbo die via een gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling (6DCT) de voorwielen aandrijft, al dan niet parallel met een 44,5 kW sterke elektromotor.

Het totale vermogen en koppel is 141 pk en 265 Nm, genoeg om de Ceed Sportswagon in 10,8 seconden en de Kia XCeed in 11,0 seconden van 0 naar 100 km/h te stuwen. Raketten zijn het dus niet, maar ze hoeven zich zeker niet bescheiden op te stellen wanneer het licht op groen springt.

Na optrekken komt onvermijdelijk afremmen. Dankzij de energierecuperatie kunnen de nieuwe Plug-in Hybrid-modellen kinetische energie terugwinnen en hun batterijpakketten opladen tijdens het uitbollen en remmen, wat de globale efficiëntie van de aandrijflijn nog verhoogt. De WLTP-cijfers zijn in elk geval netjes: een emissievrij rijbereik van 48 km voor de XCeed en 50 voor de Ceed Sportswagon, maar ook een CO2-uitstoot over de gemengde cyclus van respectievelijk 32 en 29 g/km.. 

 P5A5021

Knap geconnecteerd

Beide auto's bieden Kia's 8,0" infotainmentsysteem met aanraakscherm of een optioneel 10,25" infotainment- en navigatiesysteem met aanraakscherm en Kia's UVO Connect-telematicasysteem. De systemen zijn voorzien van een nieuwe functionaliteit die eigenaars beschikbare laadpunten in de omgeving of onderweg naar hun navigatiebestemming helpen lokaliseren.

Beide infotainmentsystemen bieden standaard Apple CarPlay en Android Auto, terwijl het navigatiesysteem met 10,25" aanraakscherm uitgerust is met een meervoudige bluetooth-verbinding dat inzittenden de mogelijkheid biedt om twee mobiele apparaten tegelijk aan te sluiten.

"Last but not least: beide modellen zullen verkrijgbaar zijn met een optioneel trekhaakpakket voor het slepen van geremde aanhangers, een zeldzaamheid bij hybride auto's."

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy