Aan compacte cross-overs in het B-segment is er hoegenaamd geen gebrek, maar zoek je iets premiums, dan is de keuze beperkt. Goed nieuws: Lexus verrijkt het segment met de hybride LBX, een concentraat van luxe in een hoogtechnologisch maatpak.
Na de Benelux en Duitsland is het nu de beurt aan het Verenigd Koninkrijk om kennis te maken met Van Mossel. De Nederlandse dealergroep neemt Jacksons Group over, een Britse dealergroep met 500 medewerkers die 6.000 auto’s per jaar verkoopt.
Tot nog toe kon je de elektrische MPV van Volkswagen enkel als vijfzitter krijgen en met één batterijpakket. Dat heeft het succes van de ID.Buzz niet gehinderd, maar toch hebben heel wat kopers uitgekeken naar de versie met zeven zitplaatsen. Die is er nu, al dan niet met verlengde wielbasis en m...
De stijging van het aantal inschrijvingen zette zich ook in mei door. Onder impuls van de goed boerende B2B-markt groeide het aantal ingeschreven nieuwe personenwagens in mei met 42,5 procent ten opzichte van vorig jaar in dezelfde maand. Gecumuleerd betekent dat intussen dat 2023 32,5 procent me...
Als er iets is dat Kia niet wilde doen met de EV9, is verbergen dat dit een kanjer van een auto is. Letterlijk en figuurlijk. De grote broer van de EV6 verbergt een zee van ruimte en digitale blingbling achter zijn geblokte vormen. Hij maakt ook de weg vrij naar autonoom rijden en V2G.
Nadat onder meer Stellantis en Volkswagen al hadden laten blijken dat de voor de zomer van 2025 geplande Euro 7-uitstootnorm onwenselijk is omdat hij de constructeurs voor een beperkte impact miljarden doet investeren die niet meer kunnen besteed worden aan de elektrificatie van hun producten, st...
Volkswagen heeft lessen getrokken uit de ID.3, ID.4 en ID.5. De haast vijf meter lange elektrische ID.7 getuigt van een uitgerijpt concept en moet de huidige VW Passat-rijder kunnen aanspreken. Daartoe beschikt hij over een brede waaier aan troeven.
Op 1 juli 2023 valt het fiscale doek voor de plug-inhybrides. Wil je genieten van de maximale aftrekbaarheid, dan mag je dus niet meer te lang wachten om je auto te bestellen. Bij KIA heb je keuze uit vier stijlvolle PHEV-modellen: de Sportage, de Niro, de XCeed en de Ceed Sportswagon.
Toen Renault in 1984 de eerste Espace-generatie lanceerde kon het niet weten dat het aan de wieg stond van een echte rage: de MPV. Intussen zijn we bijna veertig jaar verder en is het vet van de soep in monovolumeland. De rol van publiekslieveling is overgenomen door de SUV en dus besloot Renault...
We hebben reikhalzend uitgekeken naar de SL 43. Die stelt het namelijk zonder alle geavanceerde grip-, stuur- en ophangingsgadgets van de tech-heavy SL 63 4MATIC+ en wordt gewoon lekker klassiek op de achterwielen aangedreven. Door een viercilinder, maar eentje die zo driftig is…
Dat ze bij Mazda eigenwijs zijn wisten we al langer. Met hun wankelmotoren, hun turboloze benzinemotoren en hun beperkte appetijt voor elektrificatie – met tot op vandaag met de MX-30 maar één – bescheiden - elektromodel, zwemt het Japanse merk al lang tegen de stroom op. Het is dan ook geen verr...
Het kleinste model van Land Rover is een concentraat van design, raffinement en Britse flair. Als plug-inhybride blijft hij tot 1 juli 2023 interessant voor zelfstandigen en bedrijven, dus wie altijd al van eentje gedroomd heeft: het is nu of nooit.
Bentley. Een naam als een klok met een rijke geschiedenis. De Flying Spur is als limousine het Britse antwoord voor wie een Mercedes S-Klasse, een BMW 7-Reeks of een Audi A8 niet exclusief genoeg vindt en aan budget geen gebrek heeft. Omdat je nooit genoeg met een Bentley gereden kunt hebben ging...
Omdat 45 pk’tjes voor heel wat bestuurders toch te nipt bleken, voorziet Dacia nu in de mogelijkheid om de Spring in 65 pk-versie te bestellen. De upgrade gaat meteen gepaard met een ‘avontuurlijker’ uitrustingsniveau, dat Extreme werd gedoopt. Autonieuws ging ermee op pad in en rond Wenen.
Sinds zijn lancering in 2002 zijn meer dan 770.000 exemplaren verkocht van de Cayenne. Het onverwacht groot succes van de sportieve SUV luidde de wederopstanding van het Duitse sportwagenmerk dat inmiddels meer SUV’s dan sportwagens verkoopt. Met dank aan de Cayenne die zopas een ingrijpend...
Weinig ‘conventionele’ berlines van een massaconstructeur maken zoveel indruk als de Hyundai Ioniq 6. Deze excentrieke elektrosedan vertaalt zijn gestroomlijnde design in erg lage verbruikscijfers, een hoogstaand comfort en heel wat verwonderde blikken.
Sneller dan iemand het had kunnen voorzien snoepen de Chinese automerken marktaandeel af van de Europese, Japanse en Zuid-Koreaanse constructeurs. In april 2023 lag de Chinese auto-export maar liefst 70 procent hoger dan in april 2022, en lieten de Chinezen Japan achter zich als auto-exporteur. D...
Cariad, het in 2019 opgerichte dochterbedrijf van Volkswagen Group dat instaat voor de ontwikkeling van de software van alle nieuwe auto’s van de groep, slaagt er maar niet in om zijn opdracht tijdig en naar behoren uit te voeren. Het resultaat is een ontslagronde waarbij alle directieleden van d...
Er is reden genoeg om aan te nemen dat de individuele auto (over)morgen niet meer weggelegd is voor iedereen. Tenzij je misschien bereid bent om hem te delen. Het is een interessant alternatief voor de klassieke deelauto, die dan weer het voordeel biedt dat je geen investering moet doen én telken...
Onder het principe “de vervuiler betaalt” introduceert de EU over vier jaar een koolstofprijs op fossiele brandstoffen voor wegtransport. Het gaat om een systeem van emissierechten dat vandaag al van toepassing is op de industrie, de energiesector en de luchtvaart, maar in 2027 dus uitbreiding vi...
Een straffe uitspraak van Michel van Dongen, Fleet Manager bij RGF Staffing en verantwoordelijk voor het beheer van niet minder dan 2.000 firmawagens. Hij wijst op een reeks problemen die het voor hem – en ongetwijfeld heel wat andere vlootbeheerders – onmogelijk maken om voor zijn wagenpark voll...
Nu ook Duitsland zich verzet tegen het einde van verbrandingsmotoren in 2035 door garanties te vragen dat ze zouden kunnen worden behouden op voorwaarde dat ze op synthetische brandstoffen rijden, is het goed om na te gaan of die zogenaamde e-fuels inderdaad een valabel alternatief zijn voor batt...
De leasetarieven van elektrische auto’s liggen gemiddeld 57 procent hoger dan die voor conventionele benzinemodellen. De oorzaak ligt bij een laag ingeschatte restwaarde. Geheel onterecht, concludeert de Europese milieulobbygroep Transport & Environment op basis van een analyse van de tweedeh...
Terwijl Mazda momenteel met de MX-30 nog maar één elektrische auto in het gamma heeft verwacht het Japanse merk wel dat in 2030 tussen 4 en 7 op 10 nieuwe Mazda’s EV’s zullen zijn. Het merk opteert er – net als Renault – ook voor om in de nabije toekomst niet over te stappen naar het agentschapsm...
Vandaag 10 april blijven er nog 82 dagen over tot het 1 juli is, de datum waarop de fiscaliteit voor bedrijfswagens ingrijpend wijzigt en het voor professionals veel duurder wordt om nog auto’s met een verbrandingsmotor of plug-inhybrides te bestellen. De impact van de wijzigingen laat zich serie...
Vanaf 1 juli volgend jaar verandert de fiscaliteit van bedrijfswagens fundamenteel. Wie zijn bedrijfswagen echter voor die datum bestelt kan zo lang hij ermee rijdt nog van de huidige fiscaliteit genieten. Maar wat wordt precies verstaan onder “bestellen”? En wat wanneer na de eerste gebruiksperi...
De forfaitaire kilometervergoeding die werknemers kunnen betalen voor zuiver professionele verplaatsingen door werknemers met hun privévoertuig stijgt opnieuw, meldt Fleet.be. Vanaf juli 2020 bedraagt ze € 0,4170 per kilometer om beter overeen te stemmen met de werkelijke kosten die werknemers he...
Vanaf 2025 wordt de normuitstoot van PHEV’s niet langer bepaald door de huidige, erg gunstige testmethodiek. De nieuwe regels beloven de cijfers te doen exploderen. Is het einde van de plug-inhybride nabij? En wat betekent deze evolutie voor de restwaarde van de huidige PHEV’s?
Onder het mom van de coronasteunmaatregelen staat de federale overheid toe dat ondernemers bepaalde aankopen voor 125 procent aftrekken in plaats van 100 procent. Ook lichte vrachtvoertuigen besteld voor 31 december 2022 komen in aanmerking.
Wie wil overschakelen op het federale mobiliteitsbudget, kan ervoor kiezen zijn huidige bedrijfswagen in te ruilen voor een ecologischer exemplaar, al dan niet in combinatie met ‘zachte mobiliteit’. Maar welke auto’s mag je kiezen binnen dat mobiliteitsbudget? Niet zo veel, zo blijkt.
Toen we onlangs schreven over de aanpassingen aan het Voordeel van Alle Aard voor personenwagens in 2022 was het nieuwe minimumbedrag nog niet bekend. Dat werd intussen vastgelegd op € 1.400 bruto.
Elk jaar in december maakt de overheid de CO2-referentiewaarden bekend die gebruikt zullen worden voor de berekening van het Voordeel van Alle Aard in het volgende jaar. Voor 2022 gaan die sterk omlaag. En dat is geen goed nieuws voor wie met een firmawagen rijdt…
Voor één en dezelfde auto betaal je bij de ene aanbieder een hogere leaseprijs dan bij de andere. Goed vergelijken is de boodschap, want wat op het eerste gezicht de gunstigste offerte lijkt, kan als puntje bij paaltje komt heel wat duurder uitvallen – en omgekeerd.
Als je niet kunt wachten op de levering van een nieuwe auto of geld wilt besparen, kun je aan een jonge lease-occasion een goede oplossing hebben. Zijn er addertjes onder het gras?
Zie je een elektrische auto eigenlijk wel zitten, maar struikel je over de hoge aanschafprijs en heb je twijfels over de restwaarde? Dan lijkt leasing een betere keuze dan financiering. We zetten alles even op een rijtje.
Het zal ooit wel eens voorvallen: je buur, vriendin of zus zit even zonder auto en je wilt jouw bedrijfswagen wel uitlenen. Of je rijdt met je bedrijfsauto naar het zuiden met vrienden en je wilt het stuur delen. Mag dat?
Wie voor zijn bedrijf of als zelfstandige een auto nodig heeft, kan kiezen uit verschillende aankoopmethodes. Vandaag zijn vooral verhuring op lange termijn (operationele leasing) en financiële renting populair. Er is echter een nieuwe formule in opmars: de renting met diensten.
Grote ondernemingen kiezen al decennialang voor operationele leasing ofte verhuur op lange termijn. Zij weten dat een wagenpark beheren veel tijd en geld kost en beter wordt overgelaten aan de specialisten ter zake. Maar is dit soort full-service leasing ook interessant voor kleinere onderneminge...
De opmars van stekkerhybrides zet zich voort, zeker nu deze financieel steeds toegankelijker worden en fiscaal sterk uit de hoek komen. Toch zijn ze niet onomstreden. Leasemaatschappij Athlon Belgium analyseert daarom in een whitepaper met welke elementen rekening gehouden moet worden om het ecol...
Full service leasing, operationele leasing, huur op lange termijn: het zijn drie termen die hetzelfde aanduiden, namelijk een meerjarig huurcontract voor een voertuig voor een welbepaald aantal kilometers. Omdat deze formule volledige ontzorging en risicodekking biedt, is ze vooral in trek bij gr...
Veel zelfstandigen en kmo-bestuurders maken gebruik van een financiële renting om hun voertuig te financieren. Deze formule biedt immers veel flexibiliteit – én de mogelijkheid om in het lopende boekjaar wat “extra kosten te maken” aan de hand van een verhoogde eerste factuur. Hoe zit dat juist e...
Over 8 weken is het zover: de fiscale voordelen van niet-emissievrije bedrijfsauto’s, inclusief plug-inhybrides, zullen stelselmatig verdwijnen. Is het zinvol om er nog snel een te bestellen voor 1 juli 2023? Doe je er echt zoveel voordeel mee, of zijn de verschillen niet zo groot als beweerd wordt?
Zoals elk jaar rond deze tijd werden de referentiewaarden voor de berekening van het Voordeel van Alle Aard voor personenwagens en het minimumbedrag voor het volgende jaar bekendgemaakt.
Om zowel professionals als leken een inzicht te geven in wat TCO precies inhoudt en hoe de Belgische fiscaliteit de totale kost van een (bedrijfs-)wagen beïnvloedt, stelde consultancy- en trainingfirma EuroFleet Consult een 78 pagina’s tellend Whitebook samen waar in mensentaal wordt uitgelegd wa...
Laadpalen op het werk vormen een belangrijke schakel in het elektrische ecosysteem. Voor werknemers die thuis niet de mogelijkheid hebben om hun elektrische bedrijfsauto op te laden, is laden op kantoor haast een must – toch zeker vanuit kostenstandpunt. De stroom die ze op de bedrijfsparking kun...
Je plug-inhybride of elektrische auto opladen doe je meestal thuis. Wat zijn de mogelijkheden en hoeveel subsidie kun je krijgen voor de infrastructuur? En hoe zit het met het doorrekenen van stroom die je thuis gebruikt om je bedrijfsauto op te laden?
Het is voor veel mensen nog altijd contra-intuïtief om voor de duurdere optie te kiezen, maar in het geval van elektrische auto’s haal je er op termijn je profijt uit. Voor particulieren liggen de kaarten echter minder gunstig dan voor ondernemingen.
Sommige verzekeraars geven kortingen voor elektrische auto’s, andere maken geen onderscheid. Gemiddeld ligt de premie voor een EV toch ietsje hoger dan bij een auto met verbrandingsmotor, en dit is waarom.
Ford lanceerde vorig jaar de E-Transit met een flinke batterij, maar houdt de deur naar alternatieven open. In het Verenigd Koninkrijk gaan acht bestelwagens met brandstofcel de baan op om de businesscase te evalueren en over enkele jaren klaar te zijn voor een eventuele commercialisering.
Na de eSprinter en de eVito is het de beurt aan de compacte eCitan om als batterij-elektrische van de markt te veroveren. Hij komt er eerst als gesloten bestelwagen met keuze uit twee lengtes en als Tourer-personenwagenversie in korte uitvoering. Later volgen de langere Tourer en de Mixto.
Na aanhoudende toeleverings- en productieproblemen belooft de Amerikaanse bouwer van elektrische pick-ups en bestelwagens zijn zaakjes op orde te krijgen. De vraag is of het schip niet al te veel water heeft gemaakt. De koers van Rivian is intussen gekelderd naar $ 13,31 – amper een tiende van de...
Ford voegt met de E-Transit Courier een elektrisch aangedreven compacte bestelwagen toe aan een segment waar pas nog een nieuwe telg van Renault/Nissan en Mercedes het licht zag. Hij krijgt een elektromotor van 100 kW (136 pk) en kan snelladen aan 100 kW. Er komen ook versies met klassieke verbra...
Niet alleen personenwagens, maar ook bestelwagens moeten tegen 2035 volledig elektrisch zijn. Met de op de Renault Kangoo gebaseerde Townstar EV Van vervangt Nissan de uit productie genomen e-NV200 door een moderne compacte bestelwagen die zich in de stad helemaal in zijn sas voelt.
Een vaak gehoorde kritiek op elektrische bestelwagens is dat ze te weinig kunnen laden en trekken. De nieuwe Ford E-Transit Custom maakt komaf met deze issues én haalt in het beste geval 380 kilometer uit zijn batterij, die hij deelt met de F-150 Lightning.
Goed nieuws voor Volkswagen, want het succes van de elektrische ID. Buzz is zo groot dat nog voor de levering van de eerste exemplaren al twee derde van de jaarproductie van het model is uitverkocht. De grote slokop is Noorwegen, gevolgd door Duitsland, maar ook in Nederland en België verkoopt de...
De opvolger van de elektrische NV200 is eindelijk daar. De Townstar EV belooft een elektrisch rijbereik van 300 kilometer en flink wat betere prestaties dankzij een e-motor van 90 kW.
Er is reden genoeg om aan te nemen dat de individuele auto (over)morgen niet meer weggelegd is voor iedereen. Tenzij je misschien bereid bent om hem te delen. Het is een interessant alternatief voor de klassieke deelauto, die dan weer het voordeel biedt dat je geen investering moet doen én telken...
Steeds meer werknemers ruilen hun auto in voor een vrij te spenderen mobiliteitsbedrag. Dat melden Acerta en leasingmaatschappij Athlon, dat het federale mobiliteitsbudget intern promoot om maximaal ervaring op te doen en deze te delen met haar klanten. De versoepeling van de regels trekt steeds ...
Sportwinkelketen Decathlon start samen met pechverhelper Touring een mobiel fietsatelier in Vlaams-Brabant. Consumenten kunnen voortaan een afspraak maken voor een herstelling aan huis. De dienst bestond sinds maart al in Namen, Waals-Brabant en Henegouwen. Andere provincies zouden kunnen volgen ...
Drie van de grootste Belgische automobielgroepen slaan de handen in elkaar om het delen van wagens binnen en buiten bedrijven internationaal te vergemakkelijken via MyMove. Ze krijgen daarbij een handje toegestoken van Finance Invest Brussels.
Als freelancer of zelfstandige heb je misschien maar af en toe een auto nodig. Er eentje kopen of leasen lijkt dan ook absurd. Kun je dan beter een Cambio, Poppy of ander autodeelsysteem gebruiken?
Fietsen is gezond. Zowel voor je lichaam als voor je portemonnee, en dan zeker als je hem via de werkgever kunt leasen. Met Athlon BikeLease is alles inbegrepen: van onderhoud en verzekering tot bijstand onderweg.
Bedrijven kunnen hun voertuigen in alle veiligheid onderling met elkaar delen en zo geld besparen dankzij de innovatieve oplossingen die autoconstructeurs samen met technologiebedrijven ontwikkeld hebben. Je mobiele activa kunnen op afstand of via een smartphone-app worden gereserveerd, ontgrende...
Onder bepaalde voorwaarden kun je als werkgever aan je personeel voorstellen om hun bedrijfsauto in te ruilen voor een mobiliteitsbudget. Dat kan een serieuze troef zijn om werknemers te binden want het biedt meer flexibiliteit en speelt in op het toenemende ecologische bewustzijn.
We worden langs alle kanten om de oren geslagen met termen als “hybride”, “mild hybride” en “plug-inhybride”. Wat betekenen ze eigenlijk en wat is het verschil?
Het Belgische fiscale autolandschap is op zijn minst boeiend te noemen, zeker voor wie zijn voertuig beroepsmatig gebruikt. Deze mini-encyclopedie biedt je een helder overzicht van de voornaamste termen, afkortingen en begrippen, vergezeld van een woordje uitleg.
Als zelfstandige of kmo kun je je bedrijfswagen(s) op diverse manieren bekostigen. De juiste formule kiezen is echter geen sinecure, want er spelen heel wat parameters mee. Een overzicht van de kenmerken en de voor- en nadelen.
Sinds Dieselgate zijn de Europese uitstootnormen voor voertuigen grondig geëvolueerd. Het milieu en de consument varen er wel bij, maar de wetgever maakt het er niet eenvoudiger op. WLTP, RDE, Euro 6d-Temp, Euro 6d: je zou voor minder het noorden kwijt geraken.