vrijdag, 04 oktober 2019

Autonieuws en de 46ste Tokyo Motorshow

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Autonieuws en de 46ste Tokyo Motorshow © Tokyo Motor Show
Amper enkele weken na het autosalon van Frankfurt, dat dit jaar maar liefst 31% minder bezoekers trok dan bij de vorige editie, is het van 25 oktober tot 4 november al de beurt aan het salon van Tokyo, dat elke keer het hoogtepunt is voor de Japanse merken, die er hun prototypes en nieuwe modellen tentoonstellen en weinig ruimte laten voor Europese, Koreaanse of Amerikaanse merken om te schitteren. Dit jaar staat het salon –weinig verbazend- volledig in het teken van elektrificatie. Autonieuws zal dit jaar voor het eerst ook aanwezig zijn in Tokyo om u alle nieuws uit de eerste hand te tonen.



mazda ev proto 926
Voor Mazda is het salon van Tokyo het ideale moment om de allereerste elektrische auto van het merk aan het publiek voor te stellen. De nieuweling, waarvan de technologie uitgebreid werd getest onder het koetswerk van andere modellen uit het gamma, zoals de CX-30, zal echter compleet nieuw zijn, waarbij het merk nog niet heeft vrijgegeven of het om een berline, SUV of nog een ander model zal gaan. De aandrijving zou gebeuren door een elektromotor die zo’n 140 pk en 264 Nm levert en gevoed wordt door elektriciteit uit een batterij van 35,5 kWh. Naast een volledig elektrische versie zou Mazda ook uitpakken met een variant die voorzien is van een range extender, zoals de BMW i3 Rex die recent uit het gamma van de Duitse constructeur werd geschrapt. Die range extender zou gevormd worden door een kleine wankelmotor, wat de terugkeer zou betekenen van dit iconische motortype waar Mazda zijn reputatie als technologisch vooruitstrevend merk mee gevestigd heeft. Meer duidelijkheid volgt vanzelfsprekend wanneer de auto ook effectief voorgesteld is. 

niss city car con 1

Nissan zal net als Mazda een nieuwe elektrische auto voorstellen, al is het bij hen zuiver een concept car. De iMk concept is een volledig elektrische, zichzelf parkerende stadswagen die uitpakt met de nieuwste technologie rond autonoom rijden onder de noemer ProPilot. Het merk wil dat volledig elektrische modellen of wagens met elektrisch ondersteunde verbrandingsmotoren tegen maart 2023 30 procent van de wereldwijde verkopen uitmaken. Wereldwijd zal de constructeur tegen eind maart 2023 nog acht nieuwe geëlektrificeerde wagens lanceren, om zo tegen die datum in totaal niet minder dan 1 miljoen (deels) elektrische auto’s verkocht te zullen hebben.
945686a3c4746dd8b02b6896e0f7ec99 L

Mitsubishi toont op de autoshow met de Mi-Tech concept een nieuw, deels elektrisch aangedreven crossovermodel dat als plug-in hybride beschikt over vier door een turbinemotor aangedreven elektrische motoren, één op elk wiel, waardoor de auto over vierwielaandrijving beschikt. De bedoeling is om al een voorsmaakje te geven van de nieuwe generatie van de plug-in-aandrijflijn van het merk die zijn benzinemotor dus zal ruilen voor een gasturbine als generator en een plaats zal krijgen in de volgende Outlander, maar ook in de Eclipse Cross.

Daarnaast toont het ook de Super Height K-Wagon Concept, een typisch Japans mini-autootje met een SUV-achtig design. 

Subaru, een Japans merk dat wereldwijd meer dan 1.000.000 auto’s verkoopt per jaar maar bij ons quasi onbekend (en onterecht onbemind is), toont er in principe de nieuwe Levorg-generatie, die een gestroomlijnder design en een hele reeks rijhulpsystemen zal krijgen. Ook de nieuwe, vijfde generatie van de Impreza gaat er in première. Naast die bijna productierijpe modellen toont Subaru er ook de reeds in Geneve geshowde VIZIV Adrenaline concept car.

Natuurlijk ontbreekt ook Toyota, de grootste Japanse constructeur, niet. Het merk onthult in Tokyo zijn visie op de mobiliteit van de toekomst met twee piepkleine prototypes. Die heten i-Ride en i-Walk en behoren tot de Concept-i-modellenreeks waarvan Toyota het eerste model toonde op de Consumer Electronics Show in Las Vegas.

De i-Ride is een klein elektrisch tweezitsautootje dat bestemd is voor drukke straten in stadscentra of voor oudere, minder mobiele mensen. Met zijn naar boven openende vleugeldeuren is het in- en uitladen van rolstoelen makkelijk en de pedalen zijn vervangen door een joystick. De i-Walk van zijn kant is een driewielige scooter die wat weg heeft van een Segway. Van een auto is hier helemaal geen sprake meer. 

Daarnaast pakt het ook uit de Sora, een stadsbus op waterstof die het volgend jaar al wil op de markt brengen in Japan, en met de Fine-Comfort Ride, een eveneens op waterstof rijdende concept car voor zes inzittenden die het midden houdt tussen een crossover en een monovolume.

Bij de modellen die gewoon te koop zullen zijn in de nabije toekomst verwachten we een concept car die toont welke weg Toyota uitgaat met de volgende generatie van de GT86-coupé die het samen met Subaru (BRZ) bouwt en daar ook een opvolger krijgt.

Toyota’s luxemerk Lexus toont een concept van een kleine, stadsvriendelijke elektrische auto met in de wielen ingebouwde elektromotoren. Hoewel het om een zuivere designstudie gaat zouden productiemodellen verschillende technologieën van deze concept car overnemen in de nabije toekomst.

0930 02
Verder is er het sympathieke Suzuki, dat zijn aanwezigheid in het thema van mobiliteit en persoonlijkheid plaatst en met de Waku, een retro-showcar met een plug-in hybride aandrijving toont hoe het een auto tot in de hoogste graad denkt te kunnen laten personaliseren in de nabije toekomst. Een ander prototype is de Hanare, een autonoom shuttlebusje dat futuristische technologie koppelt aan designelementen uit de jaren zestig.

Honda pakt in Japan uit met de wereldpremiere van de nieuwe Fit, een model dat niet verkrijgbaar is op onze markt, en de Japanse première van de nieuwe hybride Accord die al langer verkrijgbaar is in de Verenigde Staten en vanaf volgend jaar ook in thuisland Japan te koop zal zijn. 

Met de Honda “e” zal ook het eerste volledig elektrische Hondamodel te bezichtigen zijn, nadat dat eerder getoond werd in Frankfurt, en ook de productiemodellen, waarvan een heel aantal bij ons niet te koop zijn, staan op de stand.

Verder zou het merk in Tokyo de nieuwe generatie van de kleine Jazz voorstellen, die altijd met een benzine-hybride aandrijving geleverd zal worden. 

Audi en BMW blijven afwezig in Tokyo, zodat Mercedes het enige Duitse premiummerk is dat de Japanse klanten kan proberen overtuigen met zijn modellen. Ook Ford, Volkswagen, PSA en Volvo zijn afwezig, hoewel de meesten in het verleden meestal wel van de partij waren. Renault en Alpine zullen dan weer wel present tekenen.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy