woensdag, 06 maart 2019

Alle nieuws van op het Autosalon van Genève 2019

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Alle nieuws van op het Autosalon van Genève 2019 © Patrick Theunissen Photography
Van 7 tot 17 maart vindt in Genève alweer het 89ste Autosalon van Genève plaats. Van alle Europese salons is dit ongetwijfeld het allerbelangrijkste én het meest overzichtelijke. Op een beperkte oppervlakte tonen alle merken er hun nieuwigheden en wereldpremières. Daarnaast is Genève dé plaats voor exclusieve fabrikanten en tuners om hun creaties aan de internationale pers en het publiek te tonen. 


In tegenstelling tot Frankfurt en Parijs, waar je in één dag onmogelijk alles gezien kan hebben, is Genève perfect op één dag te doen. De expohallen zijn bovendien makkelijk bereikbaar, aangezien ze vlak naast de luchthaven liggen en je vanuit de aankomst- of vertrekhal in enkele minuten te voet tot aan de expo raakt. Meer info vind je op gims.swiss.

Autonieuws is voor u ter plaatse. Dit zijn de grote nieuwigheden.

RENAULT 1
Voor Renault is Genève erg belangrijk, want het merk toont er de gloednieuwe vijfde generatie van de kleine Clio als wereldpremière. Die auto krijgt als allereerste Renault de hybride E-Tech-aandrijving en krijgt een reeks nieuwe rijhulpsystemen.

Daarnaast tonen de Fransen er de vernieuwde Twingo voor het eerst aan het publiek. 

DACIA 1
Bij Dacia wordt de nieuwe speciale reeks “Ultimate”, die bij ons “Techroad” gedoopt wordt, voorgesteld. Het gaat om een specifiek uitrustingspakket met rode sierelementen, grijze contrasten en een specifieke zetelbekleding dat beschikbaar wordt op de Duster, Logan en de hele Stepway-familie (Sandero, Logan MCV, Lodgy en Dokker) en vanaf april beschikbaar zal zijn in ons land. Verder stelt het merk ook nieuwe benzinemotoren voor de Duster voor. Het gaat dan om de 1.3 TCe 130 en 150 GPF 4WD. De lancering van die vierwielaangedreven versies is gepland voor deze zomer.

BMW 1 4
BMW pakt in Genève in wereldpremière uit met de nieuwe 7-Reeks met benzine, diesel of hybride aandrijving, en toont er ook voor het eerst de 330e en X5 xDrive45e  plug-in-hybrides die in de zomer van dit jaar leverbaar worden. 

Verder brengt het merk in wereldpremière de X3 xDrive 30e met plug-in hybride aandrijving mee. Voor het eerst zal een X3 daarmee ook geëlektrificeerd worden, in afwachting van een volledig elektrische versie die later komt. Het gecombineerd vermogen van de hybride X3 bedraagt 252 pk, met een tijdelijke boost van 41 pk, zoals bij de 330e, en de elektrische autonomie bedraagt 50 km volgens de WLTP-norm. 

De 530e Berline en 225xe Active Tourer krijgen een grotere elektrische actieradius van respectievelijk 64 km en 47 km door de doorontwikkeling en capaciteitstoename van hun lithium-ionaccu’s. Van de 530e wordt vanaf juli trouwens ook een xDrive-versie met vierwielaandrijving aangeboden die nog altijd 57 km ver zou moeten raken op een volle batterij.

Voor dromers zal ook tot de verbeelding sprekende BMW Individual M850i Night Sky er zijn opwachting maken.

MERCEDES 1
Concurrent Mercedes-Benz pakt met niet minder dan zes wereldpremières uit in Genève. Behalve de nieuwe CLA Shooting Brake toont het merk de Concept EQV, een bijna productierijp studiemodel van een elektrische MPV. Verder staat ook de vernieuwde Mercedes-Benz GLC in Geneve te pronken.  Die heeft nu ook recht op Mercedes’ nieuwe bedieningsconcept inclusief MBUX en gebarenbediening. Daarnaast beleeft de nieuwe V-Klasse die in januari in wereldpremière ging hier zijn showdebuut.

Als extra premières toont Mercedes, dat vanaf het seizoen 2019-2020 deelneemt aan het Formule E-kampioenschap een Formula E-showcar en showt dochter smart de forease+ designshowcar. 

Smart 1
Last but not least toont de constructeur uit Stuttgart er met de SL 500 Grand Edition, de SLC 300 Final Edition en de S 65 Final Edition drie speciale modellen.

TOYOTA 1 3
Het Japanse Toyota pakt in Genève in wereldpremière uit met twee nieuwe Corolla-uitvoeringen: de Corolla GR Sport en de Corolla Trek. 

De GR Sport is het tweede model binnen de Europese GR Sport-serie van Toyota, na de Yaris GR Sport. Zowel de Hatchback als de Touring Sports-break worden leverbaar als GR Sport, met een 1.8- of 2.0-liter zelfopladende hybride aandrijflijn en sportieve designkenmerken gericht op jonge kopers. 

TOYOTA 1


Met de Corolla Trek wil Toyota dan weer klanten aanspreken met een actieve levensstijl en outdoor hobby’s. De in samenwerking met het fietsmerk Trek ontworpen Corolla Trek is altijd een breakversie, voorzien van dezelfde motoren als de GR Sport, en staat 20 mm hoger op zijn wielen, terwijl hij uitpakt met specifieke crossover-elementen.

Ook de GR Supra GT4 Concept zal er staan, als concept car die verkent in hoeverre de nieuwe Supra als basis zou kunnen dienen voor een betaalbare en competitieve auto voor onafhankelijke autocoureurs.

LEXUS 1
Zustermerk Lexus toont er op zijn beurt twee Europese premières: de LC Convertible Concept is een designstudie voor de cabrioversie LC Coupé die ook al getoond werd op de North American International Auto Show in Detroit in januari, en de RC F Track Edition is een op de autosport geïnspireerde versie van de RC F Coupé die als grote uitzondering nog geen turbo’s gebruikt voor zijn dikke V8.

Mitsubishi 1
Mitsubishi pakt in Genève uit met de conceptcar Engelberg Tourer. Deze naar het Zwitserse skioord Engelberg genoemde crossover SUV gebruikt Mitsubishi’s gekende elektrificatie- en vierwielaandrijvingsoplossingen. Het gaat om een op de vier wielen aangedreven plug-in hybride die een aandrijfbatterij met hoge capaciteit onder de vloer combineert met het Twin Motor-systeem waarbij een 2,4 liter grote benzinemotor wordt gecombineerd met een elektrische aandrijfunit. Het elektrische WLTP-rijbereik is 70 km en met een volle batterij én een volle benzinetank raak je er 700 km ver mee. 

MITSUBISHI 1 2
Verder beleeft ook de sterk vernieuwde ASX zijn werelddebuut in Genève, terwijl de nieuwe L200 pick-up er in Europese première getoond wordt.

NISSAN 1
Nissan pakt uit met de IMQ Concept Crossover, een nieuw studiemodel dat een beeld geeft van de toekomstige mogelijkheden van Nissan Intelligent Mobility.

PEUGEOT 1 3
Peugeot heeft groot nieuws. De knappe nieuwe 208 beleeft er zijn wereldpremière en belooft heel wat bekijks te hebben. Het model wordt zowel met benzine- als met dieselmotoren verkrijgbaar en zal zelfs als volledig elektrische “e-208” te bestellen zijn. 

PEUGEOT 1

Een andere wereldpremière is de Peugeot Sport Engineered 508 Concept, een high-performance concept car die een 200 pk sterke PureTech benzinemotor combineert met  twee elektrische motoren voor- en achterin met respectievelijk 110 en 200 pk. 

Verder stelt het merk er zijn nieuwe plug-in hybride benzinemotoren in de 3008 en 508 voor. De zeer geslaagde e-Legend concept car staat ook op de stand in Geneve.

PORSCHE 1 2
Sportwagenmerk Porsche toont er voor het eerst de cabrioversie van de nieuwe 911 (codenaam 992) aan het publiek. De S-versie ervan heeft een 450 pk sterke twinturbo zescilinder achterin zitten en accelereert daarmee in minder dan vier seconden tot 100 km/h. Daarnaast trekt het merk ook het doek van de 718 T, een 300 pk-sterke touringvariant van de Boxster en Cayman, en toont het de Macan S met een nieuwe V6 met 354 pk en 480 Nm.

FERRARI 1 2
Nog spectaculairder is de wereldpremière, bij Ferrari, van de nieuwe F8 Tributo. Deze opvolger van de 488 belooft met 720 pk en 770 Nm uit zijn V8 biturbo van 3,9 liter nóg sneller te zijn dan zijn al verbluffende voorganger. De cijfers: 0-100 in 2,8 seconden, 0-200 in 7,8 seconden en een top van niet minder dan 340 km/h!

Mazda 1
Groot nieuws is er ook bij Mazda, dat naast de 3 Hatchback, de sedan-broer van de nieuwe 3 die we ook in Brussel al konden bewonderen, en de MX-5 30th Anniversary ter gelegenheid van de dertigjarige verjaardag van de kleine roadster, ook de CX-30, een nieuwe SUV, in wereldpremière aan het publiek toont.

AUDI 1
Audi pakt uit met een stand met alleen geëlektrificeerde auto’s, en vier nieuwe oplaadbare Audi’s beleven er hun wereldpremière.

Natuurlijk staat de in België gebouwde e-tron er, waarvan met de e-tron Sportback ook een coupé-afgeleide volgt. Twee concept cars voor seriemodellen die in 2020 op de markt komen beleven er hun première: de e-tron GT concept gaat in Europese première en de Q4 e-tron concept beleeft zijn werelddebuut. Ook de verschillende, pas voorgestelde hybrideversies van de A6, A7, A8 en Q5 zijn van de partij, net als de herwerkte A3 en Q7 plug-in hybrides die klaar zijn voor hun lancering later dit jaar. 

MASERATI 1
De Italianen van Maserati laten in Genève de Levante Trofeo V8 Launch Edition, een tot 100 exemplaren beperkte reeks van de 580 pk sterke SUV, in première gaan, en tonen alle 2019-modellen in GranLusso en GranSport-uitvoering op de stand. Verder betekent het salon van Geneve de verkoopstart van de Levante Trofeo en Levante GTS, en toont het merk een spectaculaire one-off die het bouwde voor een gefortuneerde klant.

DSC00115 Edit
Het volledig elektrische Polestar laat er zijn Tesla 3-concurrent, de Polestar 2, in wereldpremière gaan. Die is gebaseerd op het platform van de Volvo XC40 en belooft 500 kilometer WLTP-rijbereik door zijn 78 kWh-batterij. Het vermogen van de twee elektromotoren bedraagt 408 pk. De Polestar 2 wordt ook een van de allereerste auto’s die het Android infotainmentsysteem gebruiken en zal enkel online besteld kunnen worden. De vooropgestelde prijs voor de Polestar 2 ligt op € 59.900,-, al zou na een jaar ook een goedkopere versie verkrijgbaar worden voor € 39.900,-. 

SSangyong 1
SsangYong pakt uit met de wereldpremière van de volledig nieuwe C-segment SUV Korando en toont ook de Musso Grand Pick-Up in Europese première. Die Grand Pick-Up is een upgrade van de “normale” Musso, met een langer laadvlak en een groter laadvermogen. De wielbasis is met 3,21 meter 11 centimeter langer dan die van de standaard Musso, en de laadbak is 31 centimeter langer, terwijl het laadvermogen met 212 kg toenam tot 1.062 kg. Vanzelfsprekend behoudt hij zijn vijf zitplaatsen, en ook de 2.2-dieselmotor met 181 pk en 400 Nm is identiek. Als versnellingsbak is er de keuze tussen een handgeschakelde zesbak en een Aisin zestrapsautomaat. De vierwielaandrijving kan rijdend worden ingeschakeld, zoals bij de gewone Musso.

KIA 1
Bij Kia gaat in Genève de nieuwe e-Soul in Europese première op een stand met enkel (al dan niet deels) elektrische auto’s. Die e-Soul staat er naast een concept car die “Imagine by Kia” heet. Die laatste, een wereldpremière, is een in Frankfurt ontworpen elektrische concept car die meteen toont welke progressieve designtaal het merk in de toekomst wil gaan hanteren voor het interieur en het koetswerk, hoewel hij niet voor productie bestemd is. 

De derde generatie van de volledig elektrische e-Soul zal dan weer de keuze bieden uit twee aandrijfgehelen met een batterijcapaciteit van 39,2 of 64 kWh. Ook de Niro Hybrid en Plug-in Hybrid krijgen een upgrade en staan op de stand in Genève.

Seat 1
Seat maakt van Genève gebruik om zijn globale visie op elektrische mobiliteit te tonen, en doet dat met de el-Born, een concept car die de eerste 100% elektrische auto van het merk voorafgaat, maar ook met de CUPRA Formentor Formentor, een high-performance plug-in hybride CUV (Cross Utility Vehicle) die net als de el-Born in 2020 een productieversie krijgt. Een ander autosalondebuut is weggelegd voor de Seat Minimó, een klein elektrisch voertuig met een verwisselbare batterij dat het midden houdt tussen een auto en een motorfiets en vorige week ook al getoond werd op het Mobile World Congress in Barcelona. 
  SKODA 1
Skoda toont de 100% elektrisch aangedreven Vision iV concept car, een op de vier wielen aangedreven vierdeurs crossover-coupé met twee elektromotoren en een systeemvermogen van 306 pk. Ook de productieversie van de Kamiq, de derde SUV van het merk die gepositioneerd wordt onder de Karoq en de Kodiaq, beleeft er zijn wereldpremière. 

VW 1 4
We eindigen ons rondje bij Volkswagen. Daar gaat de ID. Buggy, een concept car, in wereldpremière. Met de ID. Buggy wil VW het concept van de legendarische dune buggies overbrengen naar het tijdperk van de elektromobiliteit. De ID. Buggy staat dan ook op het MEB-elektroplatform van de VW-Groep en wordt aangedreven door een 204 pk sterke elektromotor, gevoed door een 62 kWh batterijpakket. Ook de vernieuwde Passat maakt er voor het eerst zijn opwachting, net als de T-Roc R concept, het laatste prototype voor de sportieve kleine SUV met de 300 pk sterke motor van de Golf R die het merk binnenkort op de markt brengt.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy