Van 7 tot 17 maart vindt in Genève alweer het 89ste Autosalon van Genève plaats. Van alle Europese salons is dit ongetwijfeld het allerbelangrijkste én het meest overzichtelijke. Op een beperkte oppervlakte tonen alle merken er hun nieuwigheden en wereldpremières. Daarnaast is Genève dé plaats voor exclusieve fabrikanten en tuners om hun creaties aan de internationale pers en het publiek te tonen. 
Voor Renault is Genève erg belangrijk, want het merk toont er de gloednieuwe vijfde generatie van de kleine Clio in wereldpremière. Die auto krijgt als allereerste Renault de hybride E-Tech-aandrijving en krijgt een reeks nieuwe rijhulpsystemen.
SsangYong pakt uit met de wereldpremière van de volledig nieuwe C-segment SUV Korando en toont ook de Musso Grand Pick-Up in Europese première. Die Grand Pick-Up is een upgrade van de “normale” Musso, met een langer laadvlak en een groter laadvermogen. De wielbasis is met 3,21 meter 11 centimeter langer dan die van de standaard Musso, en de laadbak is 31 centimeter langer, terwijl het laadvermogen met 212 kg toenam tot 1.062 kg. Vanzelfsprekend behoudt hij zijn vijf zitplaatsen, en ook de 2.2-dieselmotor met 181 pk en 400 Nm is identiek. Als versnellingsbak is er de keuze tussen een handgeschakelde zesbak en een Aisin zestrapsautomaat. De vierwielaandrijving kan rijdend worden ingeschakeld, zoals bij de gewone Musso.
Skoda toont de 100% elektrisch aangedreven Vision iV concept car, een op de vier wielen aangedreven vierdeurs crossover-coupé met twee elektromotoren en een systeemvermogen van 306 pk. Ook de productieversie van de Kamiq, de derde SUV van het merk die gepositioneerd wordt onder de Karoq en de Kodiaq, beleeft er zijn wereldpremière.
Seat maakt van Genève gebruik om zijn globale visie op elektrische mobiliteit te tonen, en doet dat met de el-Born, een concept car die de eerste 100% elektrische auto van het merk voorafgaat, maar ook met de CUPRA Formentor Formentor, een high-performance plug-in hybride CUV (Cross Utility Vehicle) die net als de el-Born in 2020 een productieversie krijgt. Een ander autosalondebuut is weggelegd voor de Seat Minimó, een klein elektrisch voertuig met een verwisselbare batterij dat het midden houdt tussen een auto en een motorfiets en vorige week ook al getoond werd op het Mobile World Congress in Barcelona.
Audi pakt uit met een stand met alleen geëlektrificeerde auto’s, en vier nieuwe oplaadbare Audi’s beleven er hun wereldpremière. Natuurlijk staat de in België gebouwde e-tron er, waarvan met de e-tron Sportback ook een coupé-afgeleide volgt. Twee concept cars voor seriemodellen die in 2020 op de markt komen beleven er hun première: de e-tron GT concept gaat in Europese première en de Q4 e-tron concept beleeft zijn werelddebuut. Ook de verschillende, pas voorgestelde hybrideversies van de A6, A7, A8 en Q5 zijn van de partij, net als de herwerkte A3 en Q7 plug-in hybrides die klaar zijn voor hun lancering later dit jaar.
Op de stand van Volkswagen gaat de ID. Buggy, een concept car, in wereldpremière. Met de ID. Buggy wil VW het concept van de legendarische dune buggies overbrengen naar het tijdperk van de elektromobiliteit. De ID. Buggy staat dan ook op het MEB-elektroplatform van de VW-Groep en wordt aangedreven door een 204 pk sterke elektromotor, gevoed door een 62 kWh batterijpakket. Ook de vernieuwde Passat en de Multivan 6.1 maken hun debuut, net als de T-Roc R concept, het laatste prototype voor de sportieve kleine SUV met de 300 pk sterke motor van de Golf R die het merk binnenkort op de markt brengt.
Omdat alles zelf ontdekken onbegonnen werk is geeft Autonieuws u hierbij een overzicht van de belangrijkste nieuwigheden op het Autosalon dat van 19 tot 27 januari in Brussel plaatsvindt. Het gaat om een selectie, want om alles wat er te bekijken valt te vermelden zouden we het halve internet nodig hebben… 
Pagina 1 van 3

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy