maandag, 07 december 2020

Het mobiliteitsbudget: de firmawagen van morgen

Geschreven door  Dieter Quartier
Het mobiliteitsbudget: de firmawagen van morgen © Groupe Renault
Sinds de coronacrisis hebben veel mensen ervaren dat flexibel en thuis werken goed mogelijk is. Elke dag naar kantoor is geen must. We gaan ons dus anders verplaatsen. Jonge werknemers verwachten bovendien niet per se een firmawagen, maar duurzame en flexibele oplossingen van hun werkgever. Autonieuws sprak met Michiel Alferink, Managing Director van Athlon Belux, over de toekomst van de bedrijfsauto en de veranderende rol van de leasemaatschappij.


“Mobiliteit raakt steeds meer vervlochten met wonen en werken en moet invulling geven aan continu veranderende wensen. Mensen blijven voortdurend in beweging, maar kiezen wel steeds vaker voor andere manieren van vervoer. Flexibiliteit en duurzaamheid zijn de centrale thema’s.” Dat valt te lezen in de whitepaper getiteld Wonen, werken en mobiliteit in 2030, die leasebedrijf Athlon onlangs publiceerde. 

Flexibiliteit en duurzaamheid voeren volgens Athlon dus het hoge woord. Hoe valt dat te rijmen met het businessmodel van een leasemaatschappij, dat gestoeld is op de geliefde bedrijfsauto, die voor pakweg vier jaar gekoppeld is aan één en dezelfde persoon? 

“We leven in België in een bijzondere situatie. Werknemers zijn vragende partij om op een meer verantwoorde, gediversifieerde manier ‘mobiliteit te consumeren’, maar tegelijk geven ze toe dat ze erg gehecht zijn aan hun bedrijfswagen. En dat is begrijpelijk gezien de fiscale gunstbehandeling. Om mensen hun mobiliteit te doen diversifiëren, heb je een wetgevend kader en technologie nodig. Die zijn er nu, dankzij het federale mobiliteitsbudget en de mobiliteitskaarten,” zegt Michiel Alferink, MD van Athlon Belux.

“De impact van de overheid in de omschakeling naar een gediversifieerde mobiliteit is groot. Dankzij de introductie in 2019 van het federale mobiliteitsbudget kunnen bedrijven hun werknemers op een budgetneutrale manier de mogelijkheid bieden om afstand te nemen van hun bedrijfsauto en deze te vervangen door bijvoorbeeld een combinatie van fiets, openbaar vervoer, deelauto’s, enzovoort. Het budget dat niet wordt opgebruikt, wordt uitbetaald als loon. Wie toch graag over een auto blijft beschikken, kan alsnog een lease-auto in zijn budget opnemen – een kleiner, milieuvriendelijker model, welteverstaan.”

Is net dat aspect – het feit dat je moet downsizen – geen beperkende factor? Veel bedrijfsautorijders kiezen immers hun auto op basis van gebruikssituaties die amper 5 procent van hun verplaatsingen vertegenwoordigen, zoals de jaarlijkse vakantie, het weekendje aan zee, het ritje naar het containerpark, enzovoort. Bovendien hechten heel wat mensen belang aan status, getuige het succes van de premiummerken in ons land.

“Dat hoeft geen probleem te zijn. Er bestaan oplossingen voor tijdelijk andere mobiliteitsbehoeften, zoals Flex Drive. Daarmee krijg je gedurende een aantal dagen per jaar toegang tot een andere auto – bijvoorbeeld een SUV of monovolume om te gaan skiën, of een cabrio voor een weekendje in het voorjaar, of een bestelwagen om te verhuizen. Je kunt dit mee opnemen in het mobiliteitsbudget,” verklaart Michiel Alferink.

Ook voor niet-bedrijfsautorijders

Naast het federale mobiliteitsbudget is er ook een bedrijfseigen mobiliteitsbudget. Dat wordt vaak gekoppeld aan een mobiliteitskaart – een soort kredietkaart waarmee je al je verplaatsingen kunt betalen – en is niet beperkt tot de werknemers die een bedrijfsauto hebben. Je kunt elke werknemer een budget toekennen dat binnen bepaalde grenzen vrij gebruikt kan worden.

“Het bedrijfseigen mobiliteitsbudget stimuleert werknemers om hun mobiliteit te diversifiëren en niet steevast in de auto te springen. Voor de bedrijfsautorijders vormt het de ideale opstap naar het federale mobiliteitsbudget. Het geeft bedrijven en hun personeel de gelegenheid om te proeven van flexibele en duurzame mobiliteit. Ook stelt het ondernemingen in staat om zich te profileren als Employer of Choice voor profielen die liever geen bedrijfsauto nemen, bijvoorbeeld omdat ze hun CO2-voetafdruk willen verkleinen en vooral belang hechten aan gemak”, aldus Michiel Alferink. 

Volgens hem is het zaak om de early adopters te stimuleren om het mobiliteitsbudgetverhaal te doen leven binnen de onderneming. “Het mag zeker geen verplichting worden. De rol van Athlon bestaat erin te adviseren en te faciliteren. Kmo’s hebben vaak geen dedicated fleet manager of mobiliteitsadviseur. Met onze consultancydiensten willen we hen onze kennis, ervaring en oplossingen aanreiken zodat ze over de drempel heen geraken. We merken dat de wil er vaak wel is, maar dat de onzekerheid concrete stappen in de weg staat. Athlon helpt bedrijven over hun drempelvrees heen.”

De whitepaper Wonen, werken en mobiliteit in 2030 kunt u hier downloaden.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy